Kampanjen Rättvis Vinhandel stöder strejkkraven i Sydafrika

Kampanjen Rättvis Vinhandel stöder strejkkraven i Sydafrika

En våg av vilda strejker sveper just nu över jordbrukssektorn i Västra Kap. Lantarbetare reser krav på levnadslöner och tryggare anställningar. Vinfälten brinner och minst två arbetare har dödats.

Minimilönerna för lantarbetare i Sydafrika är extremt låga. De strejkande arbetarna kräver vad de definierar som levnadslön. En uppskattning de baserar på grundläggande mänskliga behov av mat, boende, el, mediciner osv. Det är talande att arbetarna kräver en lön minst dubbel så hög som dagens existerande minimilöner. Förändring måste ske.

Samtidigt som lantarbetarna i Västra Kapprovinsen gått ut i den största strejken någonsin har Systembolaget infört en ny uppförandekod som ska försäkra vinkonsumenter i Sverige om att alla sydafrikanska viner i systembolagets butiker tillverkats under etiska former. Men Systembolaget ställer inga krav på löner som går att leva på, inga kontroller av lantarbetares arbetsvillkor kommer göras förrän tidigast 2015 och lantarbetarnas egna organisationer stängs ute från det etiska arbetet.
Förändring måste ske.

En forskningsstudie genomförd av Afrikagrupperna i år visar att lantarbetarna i Västra Kap bara tar del av 3-5% av värdet i exportviner sända till Sverige. Bakom svenska folkets middagsviner döljer sig fattigdom, orättvisa och dehumanisering. Representanter för våra organisationer har med egna ögon sett arbets- och levnadsvillkoren på vingårdarna i Västra Kap, villkor som ofta är fullständigt inhumana.
Förändring måste ske.

Vi riktar vår solidaritet till de strejkande i De Doorns, Ceres, Rawsonville, Wellington, Paarl, Franschoek, Grabouw, Villiersdorp och på många andra platser. Lantarbetarna själva är den i särklass starkaste förändringskraften i arbetet för värdiga arbetsvillkor på vingårdarna. Vi stödjer deras strejk och deras krav.