Omförhandling av fiskeavtal med Marocko får EU:s tal om mänskliga rättigheter att klinga falskt

Under mötet mellan EU:s fiskeministrar idag gavs klartecken till EU-kommissionen att förhandla om en förlängning av fiskeavtalet med Marocko i ett år. I ljuset av den senaste tidens utveckling i Nordafrika är det extra anmärkningsvärt att EU väljer att ge att diktaturen Marocko fortsatta förmåner och möjligheter att göra vinst på det ockuperade Västsaharas bekostnad.

Enligt internationell rätt får resurserna i ett ockuperat område inte utnyttjas utan att befolkningen gynnas och har gett sitt godkännande. Men varken de västsaharier som lever i flyktingläger och är beroende av mathjälp för sin överlevnad, eller de på ockuperat område, får del av vinsten från den fisk som fångas i de egna vattnen. EU-parlamentets jurister, FN och en grupp svenska folkrättsexperter är bara några av alla dem som ifrågasatt fiskeavtalet med Marocko för att det bryter mot folkrätten genom att Västsaharas vatten inkluderas.
Glädjande i sammanhanget är att Sverige fortsatt att stå upp för folkrätten genom att rösta nej till fiskeavtalet.

- EU talar med kluven tunga när de säger att de stödjer demokrati och mänskliga rättigheter i Nordafrika, och samtidigt sluter ett handelsavtal som stärker diktaturen i Marocko och tillåter plundring av Västsaharas resurser, säger Gabi Björsson, chef på Afrikagrupperna.

- Vi förutsätter att Sverige kommer att fortsätta att agera i EU, FN och andra forum mot en plundring av Västsaharas resurser, säger Anna Nilsson, informationsansvarig Emmaus Stockholm.

För mer information kontakta:
Åsa Eriksson, Afrikagruppernas pressekreterare, 0735-939 139, 08-442 70 68, asa.eriksson@afrikagrupperna.se
Anna Nilsson, informationsansvarig Emmaus Stockholm, 0737-84 52 22, anna.nilsson@emmausstockholm.se

För pressbilder och mer info www.afrikagrupperna.se, www.emmausstockholm.se