Pressinbjudan: Handel, utveckling och jämställdhet i Afrika - bidrar EPA-avtalen till utveckling och vad är Kinas roll i Afrika?

Den 20-21 november arrangerar Afrikagrupperna Södra Afrika-dagarna, som i år har temat handel, utveckling och jämställdhet i Södra Afrika, med särskilt fokus på EU:s handelsavtal med länder i Afrika (se program nedan).
- EU hävdar att avtalen är utvecklingsvänliga, men vi ser EPA:s som en ny form av kolonialism. Europa vill få tillgång till billiga råvaror, och en marknad för sina varor och tjänster, säger den zimbabwiske handelsexperten Rangarirai Machemedze, en av talarna.

Förhandlingarna om handelsavtal mellan EU och bl.a. afrikanska länder, EPA-avtalen, påbörjades för sju år sedan, och nu har några afrikanska länder skrivit under. Avtalen har stor inverkan på de afrikanska ländernas möjlighet till utveckling. Hur ska EU:s handel med Afrika utformas för att vara positiv för de afrikanska ländernas utvecklingsmöjligheter? Hur förhåller sig EPA-avtalen till de afrikanska ländernas handel med tillväxtekonomier i Asien och Latinamerika? Och hur kommer EPA-avtalen slå på olika sätt mot kvinnor och män?

Lyssna på Rangarirai Machemedze, vice chef för nätverket Southern and Eastern African Trade, Information and Negotiations Institute (SEATINI), baserad i Zimbabwe. I sin presentation fokuserar Rangarirai Machemedze på de ekonomiska partnerskapsavtalen (EPA) och dess effekter på den regionala utvecklingen i Afrika.

Träffa Anna Davies-van Es från sydafrikanska International Labour Research and Information Group (ILRIG). Hon arbetar med ett projekt som syftar till att stärka kvinnliga aktivister i sociala rörelser. Anna är framförallt kunnig inom frågor som rör handel och jämställdhet, och kommer reflektera över EPA-avtalens inverkan på kvinnors situation.

Ta del av Henning Melbers insikter om Kinas roll i Afrika och dess påverkan på utvecklingen i Afrika. Henning Melber är chef för Dag Hammarskjöld Foundation, och redaktör till boken "The New Scramble for Africa".

Lyssna på Anja Karlsson-Franck, forskare på Göteborgs Universitet med fokus på handel och jämställdhet.

Reflektioner från Bodil Ceballos (Miljöpartiet), riksdagsledamot i EU-nämnden och Utrikesutskottet, och Hans Linde (Vänsterpartiet), riksdagsledamot i EU-nämnden och Utrikesutskottet.

För mer information, eller för att komma i kontakt med gäster från Sydafrika och Zimbabwe, kontakta Afrikagruppernas pressekreterare Åsa Eriksson, 08-4427060 eller 0735-939139. E-post: asa.eriksson@afrikagrupperna.se

__________________________________________________________________________

Program for the Southern Africa Days 2009

Trade and Development in Africa: Do the EPA-negotiations contribute to development and what is Chinas role in Africa?

When: Friday 20 November 12.00-15.00 (We will serve a sandwich for lunch from 11:30)

Location: Klara Konferens, Vattugatan 6, Stockholm

Now it is 7 years since the negotiations concerning the Economic Partnership Agreements between EU and countries, for example in Africa, started. The agreements will have a great impact on these countries possibilities for development. How shall EU:s trade with Africa be modelled in order to be positive for the African countries possibility of development? Which attitude has the EPA-agreements to the African countries trade with growth economies in Asia and Latin America?

11:30-12:00 Registration and sandwiches

12:00-12:15 LenaKalmelid, chairperson of the board of Africa Groups of Sweden, welcomes everyone.

12:15-12:40 Rangarirai Machemedzefrom SEATINI gives a background about the Economic Partnership Agreements and the effects these agreements will have on the countries in southernAfrica.

12:40-13:05 Anna Davies van Es from ILRIG speaks at a general level about how trade deals affect women differently from men. And what makes the EPA:s effect women in specific ways.

13:05-13:30 Henning Melberfrom the Dag Hammarskiolds Foundation speaks about Chinas role inAfricain relation to the EPA:s.

13:30 Break

13:45 - 14:00 Bodil Ceballos, parliamentarian from the Green Party, speaks about how the green party works with the trade issues and their take on the EPA:s

14:00-15:00 Panel discussion led by moderatorStina Berge, with all the speakers, about what trade deals should look like to be good for development of the African countries and what role EU should play in Africa.

There should be time for questions from the audience during this discussion.

Trade and Gender: How shall trade agreements be formulated in order to promote gender?

When: Saturday 21 November 9:00-15.30

Location: Klara Konferens, Vattugatan 6, Stockholm

In 2009 a global economic crisis has hit the world. The crisis has its origin in the rich countries but the African countries have to handle the effects. They who are affected most are women and other marginalised groups who often have more problems with handling economic shocks. At the same time EU is negotiating trade agreements with the African countries (the Economic Partnership Agreements). These will affect women and men differently, but in which way?

09.00-09.15 Registration

09.15-09.30 LenaKalmelid, chairperson of the board of Africa Groups of Sweden, welcomes everyone.

09.30-09.50 Rangarirai Machemedze from SEATINI gives a background about the Economic Partnership Agreements and the effects these agreements will have on the countries in southern Africa.

09.50-10.10 Anna Davies van Es from ILRIG speaks about how trade deals affect women differently from men using case studies.

10.10-10.30 Anja Karlsson Franck from University of Gothenburg speaks about trade and gender equality in relation to EPAs.

10.30-10.45 Coffee break

10.45 - 11:00 Hans Linde, parliamentarian from the Left Party, speaks about how the Left Party works with the trade issues and their take on the EPA:s, focusing on gender equality.

11.00-12:00 Panel discussion led by moderator Ulrika Holmström, with all the speakers, about what trade deals should look like to promote gender equality and be good for the development of the African countries. And what role EU should play in Africa, focusing on trade and gender equality.

There should be time for questions from the audience during this discussion.

13:00-15:30 Workshops

• Rural development and global trade
  • Globalized agriculture
  • Xenophobia in South Africa
  • Trade union struggles with gender in focus.

Södra Afrika-dagarna is organised jointly by Afrikagrupperna, Studiefrämjandet Söderort and Färnebo folkhögskola

Regioner

Afrikagrupperna är en partipolitiskt och religiöst obunden solidaritetsorganisation som arbetar för en rättvis världsordning i solidaritet med människor i Afrika som tvingas leva i fattigdom och förtryck. Läs mer på www.afrikagrupperna.se

Afrikagrupperna ● Tegelviksgatan 40 ● 116 41 Stockholm ● Tel 08-442 70 60