Ska du dricka vin i Almedalen? Vilket vin då?

Varje kväll under Almedalsveckan genomförs mängder av mingel, och på de flesta serveras vin. Ofta har vinerna producerats under omänskliga villkor. Som minglare eller arrangör kan du gå in på hemsidan mittvinval.se och få hjälp med att välja vin och ta ställning för bättre villkor.

”Minimilönen räcker inte till någonting. När jag betalt mat, el, medicin, skolavgifter, skoluniformer och arbetskläder finns ingenting kvar. Jag är helt beroende av hjälp från släktingar för att klara mig. Under skördetid måste vi plocka tre druvrader varje dag annars får vi inte ens minimilön.” Det berättar Lizette Boesak som arbetar på en sydafrikansk vingård som levererar till Systembolaget.

Nu inför Systembolaget en etisk kod för att kunna kräva bättre villkor för arbetare. Men de som koden gäller, arbetarna själva, får inte vara med i utformningen eller uppföljningen av koden. Kampanjen Rättvis Vinhandel försöker ändra på det. Du kan bidra genom att ställa frågor och genom att, om du vill servera vin, välja ett som producerats med bättre villkor.

Som konsument kan du göra mycket för att förbättra situationen för lantarbetare på vingårdar.
- Fråga om produktionsvillkoren när du handlar vin
- Kontakta importören och producenten och ställ frågor om arbetsvillkoren
- Stöd lantarbetares organisation i södra Afrika via Afrikagrupperna
- Välj etiskt märkta viner, violett kantskylt på Systembolaget
- Gå in på mittvinval.se och ta reda på mer!

Bakom kampanjen står Afrikagrupperna, Latinamerikagrupperna, den sydafrikanska fackföreningen Sikhula Sonke (lantarbetare i Västra Kapprovinsen) och DFSA av SAC Syndikalisterna (personal på Systembolaget).

För mer information, kontakta
Afrikagruppernas ordförande, Janne Nordstedt: 0498-38333 eller 070 - 7894570, janne.nordstedt@afrikagrupperna.se eller
pressekreterare Viktoria Olausson: 0735-939139, viktoria.olausson@afrikagrupperna.se