Sydafrikansk folkrörelse besöker Sverige

Sydafrikansk folkrörelse besöker Sverige

- Många tror att allt är okej efter 1994. Men det är det inte. Nu kämpar vi för alla de reformer som inte genomförts, säger Mzwake Mdlalose, ordförande för Abahlali base Mjondolo, en rörelse skapad av folk som bor i kåkstäder utanför Durban. Abahlali är inbjudna till Sverige av Göteborgs Universitets globala vecka samt av Afriakgrupperna för att visa filmen Dear Mandela och föredra.

Mzwake Mdlalose (ordförande) och Thembani Ngongoma från rörelsen Abahlali base Mjondolo (AbM) är inbjudna till Sverige i samband med den svenska premiären av filmen "Dear Mandela" som handlar om rörelsen. De kommer även att medverka på Afriakgruppenas aktivistskola i Stockholm och Göteborg

Abahlali baseMjondolo (AbM) är Sydafrikas största rörelse för dem som lever i kåkstäder. AbM grundades i området Kennedy Rd i Durban men har senare växt till ett antal platser i provinsen KwaZulu Natal och till Kapstaden. De främsta kampanjerna rör rätten till ett värdigt boende, att förbättra villkoren för dem som lever i fattigdom och för att demokratisera samhället underifrån. Rörelsen är emot partipolitik och bojkottar valen. Afrikagrupperna stöder AbM via vår partner Church Land Programme i Pietermaritzburg.

Filmen "Dear Mandela" handlar om gatsmarte skolpojken Mazwi, Zama, som förlorat sina föräldrar i aids och  Mnikelo, en försäljare. De är besvikna på hur Mandelas eget parti, ANC bryter sina löften. Fast beslutna att stoppa vräkningar arrangerar de möten i ljuset av stearinljus och upptäcker hur nya lagar tillåter vräkningar och kränker rättigheterna som uttryckts i Sydafrikas världsberömda författning. Med volontär hjälp från jurister utmanade de slumlagstiftningen hela vägen till författningsdomstolen.

Program för aktivistskolan i Sverige:
• Den 8 november kl 18-21, Bohusgatan 25 T-bana Skanstull, Stockholm
• Den 10-11 november, Kärsögården utanför Stockholm. Anmäl senast 30 oktober
• Den 14 november kl 18-21, Viktoriahuset, Linnégatan 21, Göteborg
• Den 15 november kl 18, filmvisning av Dear Mandela, en dokumentär om Abahlali  base Mjondolo, Frölunda Kulturhus. I samarbete med Antirasistiska filmdagar.