Systembolaget måste ta ansvar för rättvisare löner på vingårdar

”Tufft för sydafrikanska vinarbetare”, rapporterade SVT Rapport 27 april och ”Baksidan på populära viner” fortsatte SR Ekot 25 oktober. Den 1 januari 2012 ska Systembolagets etiska uppförandekod träda i kraft, men levnads- och arbetsvillkoren på flera vingårdar i Chile och Sydafrika har varit under all kritik i många år. Därför startas idag kampanjen Rättvisa vinhandel 2011, av bland andra Afrikagrupperna och Latinamerikagrupperna.

Inför lönehelgen 25-27 november drar kampanjen "Rättvis vinhandel 2011" igång. På tusentals vykort som ska delas ut bland Systembolagets kunder uppmanas de att påverka Systembolagets satsning på ansvarsfullt företagande, Corporate Social Responsibility (CSR).

Sedan två år tillbaka driver Systembolaget ett arbete med att ta fram etiska uppförandekoder. Detta kan innebära stora förbättringar för lantarbetare på vingårdar världen över. Säkrare och humanare arbetsvillkor, utbildning, rättvisa löner och bättre skydd mot exploatering och diskriminering är möjliga resultat, men bara om Systembolaget ställer konkreta krav och satsar de pengar och resurser som krävs för ordentlig uppföljning.

Kampanjen uppmanar svenska vinkonsumenter att ta ställning för att människor som producerar vin ska ha schyssta levnads- och arbetsvillkor.

”Genom att skicka detta vykort visar jag att jag som kund på Systembolaget är beredd att betala mer för vinet om det leder till rättvisa löner och bättre arbetsvillkor för lantarbetare”, står det på baksidan av vykortet som är riktat till Systembolagets CSR-ansvariga Nina Johansson.

För mer information om kampanjen:

Rättvis vinhandel 2011

Det går även bra att kontakta:

Erik Halkjaer, erik.halkjaer@afrikagrupperna.se eller tel: 0735-939139.

Pontus Björkman, pontus.bjorkman@latinamerikagrupperna.se eller tel: 073-7711850.

Kampanjen Rättvis vinhandel 2011 är ett samarbete mellan fackföreningarna Sikhula Sonke (lantarbetare i Västra Kapprovinsen i Sydafrika) och DFSA av SAC Syndikalisterna (personal på Systembolaget) samt Afrikagrupperna, Latinamerikagrupperna och SUF i Storstockholm.