Tidskriften Södra Afrika går i graven

Regeringen beslutade förra året att Sida skulle minska informationsanslaget till sina ramorganisationer med 60 procent. En av konsekvenserna är att Afrikagruppernas tidskrift Södra Afrika måste läggas ner. Chefredaktör Kerstin Bjurman låter dock inte detta ske i tystnad. Det sista numret är dubbelt så tjockt som vanligt och med ett innehåll som räcker sommaren ut.

"I Frankrike finns det en klok kvinna som är teaterchef. Efter varje premiär och föreställningsperiod läger hon ner teatern och frågar sig själv och sina medarbetare: Vad gör vi nu? Något annat? Eller fortsätter vi?"

Detta skriver i författaren Henning Mankell i texten "Glöm gavstenen! Se framåt!" i en krönika på sidan fyra i det sista numret av Södra Afrika. Han menar att nu läggs tyvärr tidskriften ner, men det beror på att Afrikagruppernas medlemmar själva inte har kontrollen. Det finns inga pengar.

Men Mankell är övertygad om att Södra Afrika kommer att återuppstå, i en eller annan form, precis som den där teatern i Frankrike. Anledningen: "...att behovet av denna tidning är så stort..."

Det framgår också med all tydlighet i resten av den 92 sidor tjocka tidskriften. Illustrerad med fantastiska bilder behandlas situationen i inte bara södra Afrika där Afrikagrupperna är aktiva, utan även i andra delar på denna kulturellt och politiskt så mångfacetterade kontinent.

Redaktionen och skribenterna ställer sig frågorna varför Afrika är fattigt i egentligen, vilka möjligheter och utmaningar står kontinentens ekonomi inför, varför sviker EU Afrika med sina handelsavtal och varför äventyras de mänskliga rättigheterna i detta enorma område som få svenskar vet särskilt mycket om.

Läsarna möter Nigerias starkast lysnade musikstjärna och får komma hem till den sydafrikanska konstnären Willie Bester när han gör konst av förtryck och rasism. Bläddrar man vidare möts man av den ständigt omtvistade frågan om mark i Afrika. Vems är den, vem har rätt att bruka den och på vilka villkor?

Så här i tider av fotbolls-VM i Sydafrika ger det sista numret av Södra Afrika också en sammanfattning av rasismen och utvecklingen i Sydafrika. Det gläntas även på dörren till årets bokmässa i Göteborg med tema Afrika dit flera författare från södra Afrika väntas, även de som skriver för barn.

Den som kan komma att känna ett tomrum när Södra Afrika plötsligt inte dyker upp i höst ges också tips om var man kan finna uppdaterad och förbjupande information om Afrika. För visst kommer det att bli tomt.

"Stereotypa bilder av afrikaner presenteras alltför ofta i svensk media och när alternativa pressröster tystnar ökar faran för att enögdheten ökar i rapporteringen. Tendensen är mycket oroande", skriver Linn Hjort och Åsa Eriksson i ett reportage om en svensk Afrikarapportering med påtagliga brister.

Det sista numret av magasinet Södra Afrika kostar 50 kronor. Recensionsexemplar kan beställas via mail: post@afrikagrupperna.se

För mer information, kontakta Afrikagruppernas pressekreterare Erik Halkjaer:
08-4427060 eller 0735-939 139,  erik.halkjaer@afrikagrupperna.se