Modebranschen skapar ett Stockholm Fashion District

Det nya området Stockholm Fashion District i Nacka Strand blir en destination för modebranschens handel, skapad för inköpare och säljare på ledande svenska och internationella varumärken. Initiativtagare till plattformen är modebranschen med Agenturföretagen i ett nära samarbete med fastighetsägaren Carlyle Group. Agenturföretagen är ett starkt nätverk med över hundra års erfarenhet av internationell handel.

- Vi skapar ett samlat distrikt för inköpare av konfektion, skor och accessoarer med utgångspunkten att förenkla för dessa och samtidigt stärka Stockholm som modestad, berättar Helena Waker, vd på Agenturföretagen.

- Agenturföretagen har erfarenhet, engagemang och känner stor passion för modebranschen. Stockholm Fashion District är ett fantastiskt projekt att engagera sig i, säger Vanessa Leporati, som med sin långa erfarenhet i modebranschen med agenturföretag och som säljcoach, klivit in som koordinator för Stockholm Fashion District.

Under Stockholm Fashion Districts tak erbjuds flexibla lösningar som inkluderar såväl fasta showroom som modemässa och kundevent. I Nacka Strand-området finns också service och tjänster som möter företagens behov och önskemål, så som exempelvis hotell och restauranger samt närheten till köpcentret Nacka Forum. NackaStrandsMässans mässhallar blir det nav kring vilket distriktet samlas och hela området kommer att utvecklas starkt med en tydlig och attraktiv profil.

- Denna satsning är en bra utveckling för branschen i Stockholm, säger Thomas Juul, Sales Director for Part Two, som är en del av DK Company. Vi etablerar redan nu i september våra varumärken InWear, Matinique, Part Two och Soaked in Luxury i Nacka Strand och planerar att flytta hela vår verksamhet till det nya showroom-huset i Stockholm Fashion District under 2015/16.

I området finns sedan tidigare Nordic Shoe & Bag Fair med 120 utställande företag och Stockholm Skohus med 55 fasta showroom för sko- och väskbranschen. Här finns även modeproduktion, då designers och deras team från hela Norden bjuds in till den unika mässan Preview Fabrics & Accessories med inriktning på textil, produktion, framtidens handel och trender. Varumärken som Henri Lloyd, North Sails, Tenson och Sail Racing finns sedan tidigare etablerade i området med showroom. Även konsumentmässan Attitude finns i området. Modebranschen bjuder även in de närliggande branscherna sport, lifestyle, skönhet, mat och dryck till Stockholm Fashion District. Det kommer att ges möjligheter och utrymme för många gränsöverskridande samarbeten mellan olika kreativa näringar.

• showroom
  • modemässa
  • handel
  • mode
  • nacka strand
  • stockholm
  • preview fabrics & accessories
  • nordic shoe & bag fair
  • dk company
  • soaked in luxury
  • part two
  • matinique
  • inwear
  • thomas juul
  • vanessa leporati
  • helena waker
  • agenturföretagen
  • stockholm fashion district

AGENTURFÖRETAGEN I KORTHET:

Agenturföretagen är en medlemsägd branschorganisation som verkar för att öka handeln för agenter, importörer/distributörer och leverantörer i Sverige och internationellt. Agenturföretagen har över 650 företagsmedlemmar, varav 400 företag är verksamma inom mode och design.

På uppdrag av medlemmarna organiserar Agenturföretagen olika handelsplatser, däribland Preview Fabrics & Accessories, Nordic Fabric Fair, Nordic Shoe & Bag Fair, Inköpsdagar i Varberg samt driver handelshuset Stockholm Skohus sedan grundandet 2009.

Agenturföretagen grundades 1914 och är aktiv inom Internationella Handelskammaren och IUCAB (Internationally United Commercial Agents and Brokers), ett internationellt nätverk för agenter och importörer.

Helena Waker

Presskontakt CEO Företagsrådgivare, inspiratör och visionär 08-411 00 22