AgTech-bolaget Agricam AB har genomfört en riktad nyemission om totalt 15 MSEK

AgTech-bolaget Agricam AB har genomfört en riktad nyemission om totalt 15 MSEK

Agricam AB har under november 2020 genomfört en nyemission om 15 MSEK via Stockholm Corporate Finance till kvalificerade investerare. Kapitalet kommer i första hand att användas till fortsatt satsning på marknad och försäljning samt till att utöka produktportföljen genom utveckling av sensorsystem till lantbrukare, veterinärer och rådgivare.

Agricam AB är ett AgTech bolag som utvecklar ett avancerat beslutsstödsystem för den globala lantbrukssektorn med inriktning mjölkproduktion. Genom att kombinera avancerad och patenterad sensorteknik, aggregerad datainsamling och realtidskommunikation ökar Agricam livsmedelskvaliteten genom bättre förebyggande djurhållning och minskad antibiotikaanvändning.

Agricam vänder sig i första hand till lantbrukare, veterinärer och rådgivare. Företagets målsättning är att bli marknadens ledande digitala djurhälsoaktör. Agricam är beläget i Linköping och har under det senaste året vuxit från 4 till 19 anställda.

Bolagets försäljning har utvecklats positivt och tillväxten uppgick senaste året till 76 procent. Vi planerar en internationell etablering tillsammans med laboratorier och samarbetspartners i Frankrike, Holland och Nordirland under 2021–2023. Agricams systemlösningar går hand i hand med det senaste EU-direktivet ”From Farm to Fork”, där fokus är reglering och en radikal minskning av antibiotika inom animalieproduktionen.

- Vi är otroligt stolta och glada över det stora investerarintresset. Jag är övertygad om att Agricams tillväxt inom djurhälsosektorn kommer att fortsätta i takt med att vi utvecklar nya systemlösningar tillsammans med våra kompetenta och framåtriktade lantbrukare, forskare och veterinärer.

- Marknaden för AgTech och digitalisering växer kraftigt och Agricam är unikt positionerade för tillväxt både i Sverige och internationellt, avslutar VD Ellinor Eineren.

Rådgivare
Stockholm Corporate Finance var finansiell rådgivare i samband med transaktionen.

För mer information, kontakta:
Ellinor Eineren, VD Agricam AB

ellinor.eineren@agricam.se

Markus Lagerlöf, VP Life Science
markus.lagerlof@stockholmcorp.se

Om Agricam AB
Agricam erbjuder analystjänster och kovård för en förbättrad förebyggande djur-hållning, ökad produktion och minskad antibiotikaanvändning. Agricams disruptiva teknologi och nya affärsmodeller bidrar till att lösa globala hållbarhetsmål. Utvecklingen sker tillsammans med högteknologiska och högavkastande jordbruks-företag och tillämpad spetsforskning i täta nätverk.

Agricam har beviljats forskningsanslag från EIP-Agri på 12 Mkr för utvecklingen av två innovativa och internationellt skalbara produkter och tilldelats ”Seal of Excellence” från EU kommissionen.

Om Stockholm Corporate Finance
Stockholm Corporate Finance är en oberoende privatägd finansiell rådgivare som erbjuder tjänster inom kvalificerad rådgivning avseende kapitalanskaffning, ägarförändringar, förvärv, samgående och avyttringar (M&A) till börsnoterade och privata företag och dess ägare.

Stockholm Corporate Finance är exklusiv svensk partner i det globala nätverket M&A Worldwide som består av 39 M&A-rådgivare och investmentbanker i 40 länder. Stockholm Corporate Finance är ett värdepappersföretag som står under Finansinspektionens tillsyn och är medlem i branschorganisationen SwedSec Licensiering AB.