Under Borgeby fältdagar visades Agronod-plattformen upp för första gången.

Agronod-plattformen lanserad i en första version

För ett år sedan inleddes utvecklingen av Agronod-plattformen med målet att möjliggöra enkel och säker delning av svensk lantbruksdata. Under den stora lantbruksmässan Borgeby fältdagar lanserades plattformen i en första version.

Vid ett välbesökt seminarium demonstrerades plattformen och dess värde diskuterades vid ett panelsamtal med namnkunniga deltagare.

"Det stora intresset för vår plattform visar på behovet av att stärka och förenkla vardagen för svenska lantbrukare genom datadelning. Tillsammans med våra samarbetspartners och referensgårdar har vi arbetat intensivt med att utveckla plattformen. Det var därför extra givande att kunna presentera en första version under Sveriges största lantbruksmässa i fält", säger Emilia Liljeström, vd för Agronod.

"Vårt uppdrag är att ge lantbrukare ett tydligt ägandeskap över sin gårdsdata samtidigt som manuell hantering av data minskar. Det kan till exempel handla om att slippa skriva in samma data flera gånger till olika aktörer. Samtidigt blir gårdsnära mervärden verifierade med data, och plattformen gör det möjligt att utveckla nya lösningar som stärker svenskt lantbruk och livsmedelsproduktion", fortsätter Emilia Liljeström.

Säkerhet och integritet i fokus

Agronods plattform ger lantbrukaren full kontroll och tydligt ägarskap över sin gårdsdata. Som lantbrukare bestämmer du vem som ska få tillgång till din gårdsdata och i vilket syfte. Säkerhet och integritet hanteras enligt strikta regler.

"Att navigera säkerhets- och juridiska aspekter i samband med datadelning är en komplex uppgift. Vi har därför lagt ner mycket tid och arbete på att utveckla en plattform för datadelning som uppfyller höga krav på säkerhet och integritet", säger Emilia Liljeström.

"Strategisk satsning för att stärka svenskt lantbruk"

Under ett panelsamtal på Borgeby fältdagar bekräftades Agronod-plattformens betydelse av Christina Nordin, generaldirektör på Jordbruksverket, Peter Annas, tillträdande VD för Lantmännen Maskin, Hans Ramel, ordförande för LRF Skåne och ledamot i LRF:s riksförbundsstyrelse, samt Louise Gårdenborg, lantbrukare och referensgård.

Christina Nordin betonade vikten av en datadelningsplattform som är anpassad till det svenska lantbrukets förutsättningar.
"Agronod är en strategisk satsning för att stärka svenskt lantbruk. Jag tror att plattformen på sikt kommer att revolutionera branschen och även förenkla relationen mellan myndigheter och lantbrukare", sade hon under panelsamtalet.

Peter Annas från Lantmännen framhöll branschens ökade öppenhet för datadelning idag jämfört med tidigare. Samtidigt betonade Hans Ramel Agronod-plattformens betydelse för att underlätta och stärka företagandet för LRF:s medlemmar.

Under hösten fortsätter utvecklingen av Agronod-plattformen. Bland annat kommer ett arbete inledas för att undersöka hur rapportering och dataflöden från lantbrukare till myndigheter kan förenklas med hjälp av Agronod-plattformen.

.......

Fakta Agronod:

• Agronod är ett samägt bolag mellan Lantmännen, LRF, Hushållningssällskapet, Växa, HKScan Sverige och Arla Sverige.
  • Agronod-plattformen för delning av lantbruksdata lanserades i en första version under Borgeby fältdagar 2023.
  • År 2022 lanserades Agrosfär, ett verktyg för automatiskt klimatberäkning. Verktyget hämtar klimatdata från Agronod-plattformen.
  • Utvecklingen av Agronod-plattformen och Agrosfär stöttas av statliga medel genom landsbygdsprogrammet och EIP.
  • Mission: Tillsammans frigör vi kraften i lantbrukets data – för ett växande, lönsamt och mer hållbart lantbruk.