Sofia Bothelius, Chef Produktion och Hållbarhet Åhléns

Åhléns hjälper till att öppna dörren till arbete för nya svenskar

Åhléns har beslutat att stötta initiativet ”ÖppnaDörren” som en del av företagets arbete för hållbarhet, jämlikhet och mångfald. I samband med att företaget börjar ta betalt för sina bärkassar kommer huvuddelen av överskottet att gå till ÖppnaDörrens arbete med att möjliggöra kontakter, jobb och aktiviteter mellan etablerade och nya svenskar.

Från den 31 augusti tar Åhléns betalt för alla bärkassar och har valt att stötta ”ÖppnaDörren” genom att överskott från försäljningen går till att stärka de fyra verksamheterna – ”Yrkesdörren”, ”Invitationsdepartementet”, ”Kompis Sverige” och ”Svenska med baby”. Samtliga anställda på Åhléns kan även på arbetstid engagera sig i initiativet ”Yrkesdörren” som fokuserar på att skapa nya möten som kan öppna dörren till arbetsmarknaden.

-Vi är stolta över att kunna stötta ÖppnaDörrens arbete och bidra till att fler nya svenskar får möjligheter till nya kontakter och jobb. Vi tror på att olikheter berikar och gör oss bättre, och genom ”ÖppnaDörren” får vi möjlighet att på riktigt göra skillnad för mångfald och inkludering i samhället, säger Sofia Bothelius, produktions- och hållbarhetschef för Åhléns.

Åhléns har som mål att genomföra 300 Yrkesdörr-möten fram till år 2020. Arbetet kommer att följas upp i Åhléns hel- och halvårsrapporter.

-Vi ser mycket positivt på att en så stor arbetsgivare som Åhléns väljer att stötta ÖppnaDörrens arbete för ett mer öppet och inkluderande samhälle. Det är särskilt roligt att de låter sina anställda delta i ”ÖppnaDörren” på arbetstid. Vi delar värderingar och tror på möten och företagande som förändringskraft”, säger Amelie Silfverstolpe, verksamhetsledare för ”ÖppnaDörren”.

Bakom initiativet ”ÖppnaDörren” står Axfoundation, en icke-vinstdrivande verksamhet grundad av Antonia Ax:son Johnsson. Axfoundations syfte med ”ÖppnaDörren” är att skapa förutsättningar för förändring mot ett mer hållbart samhälle. ”ÖppnaDörren” har som mål att facilitera25000möten under 2017 mellan nya och etablerade svenskar. Läs mer på www.oppnadorren.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Monica Hultgren-Andersson, Presskontakt Åhléns, tel: 070-556 4583, mail: mhu@ahlens.se

Weronica Nilsson

Presskontakt PR & Kommunikationschef

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 55 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Varuhuset Åhléns är en marknadsplats som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 5,1 miljarder och varje år tar våra 3 000 skickliga medarbetare emot ca 80 miljoner besök. Åhléns Outlet, Beauty Bargain och Designtorget är dotterbolag. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se

Åhléns AB - Ringvägen 100