Sema Söderhäll - Åhléns Chief Supply Chain Officer

Sema Söderhäll blir Åhléns nya Chief Supply Chain Officer

Sema Söderhäll har rekryterats till tjänsten som Chief Supply Chain Officer på Åhléns. Sema som har en gedigen bakgrund och erfarenhet av att jobba med logistik, e-handel och etableringsprocesser, får med start i september uppdraget att leda arbetet med att utveckla Åhléns kundfokuserade framtida supply chain som utgör en viktig del i resan mot en fullskalig opti-spelare.

Åhléns ställer om för att möta framtida kundbehov och att bli en fullskalig optikanal-spelare där företages storsatsning på det nya automatiserade centrallagret i Rosersberg är en viktig del. För att leda arbetet med att utveckla Åhléns framtida supply chain med kunden i fokus har nu Sema Söderhäll rekryterats till Åhléns.

– Vi är otroligt glada över att välkomna Sema som ny Chief Supply Chain Officer hos Åhléns. Hon blir en nyckelspelare i vår transformationsresa till en fullskalig och kundfokuserad opti-spelare som i rätt tid och på rätt plats ska leverera relevanta produkter inom mode, hem och skönhet till våra kunder. Med sin gedigna erfarenhet av kund- och datadrivet arbetssätt, logistiska lösningar och etableringsprocesser blir det en fantastisk match för oss, säger Annica Hagen, vd Åhléns.

Sema har lång erfarenhet av att jobba med e-handelsexpansion och logistiklösningar. Hon har arbetat i olika ledande roller på bl.a. Apoteket AB och H&M. Hon kommer senast från rollen som CLO på Sportamore AB där hon var ansvarig för deras högautomatiska lager och den framtidssäkra logistiklösningen.

– Det är fantastiskt roligt att bli en del av Åhléns och att få kliva ombord i en så spännande och framåtlutad utvecklingsfas som företaget befinner sig i. Jag ser nu fram emot att tillsammans med teamet utveckla vår framtida Supply chain, och med avstamp i kundernas behov sätta Åhléns på kartan som marknadens mest attraktiva kundupplevelse, säger Sema Söderhäll.

Åhléns investerar i en robotiserad automationslösning av skyttelteknik för att möta ökande försäljnings-volymer och behov av effektivisering av lagerverksamheten för att kunna tillgodose framtida kundbehov. Genom satsningen kommer Åhléns flytta fram positionerna rejält vad gäller leveransförmåga med ökad kapacitet och kortare leveranstider i hela logistikkedjan. Invigning av det nya robotiserade lagret är planerad till andra kvartalet år 2022.

Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef Åhléns, e-post: weronica.nilsson@ahlens.se, tfn: 070 198 11 23