Åhléns förvärvar Designtorget

Inom Åhléns pågår flera initiativ för att möta konsumtionstrender och en fortsatt stark digitaliseringsvåg, och en del av strategin är att starta nya verksamheter som Åhléns Outlet och Beauty Bargain samt att förvärva bolag, nu senast Designtorget som är ett starkt och uppskattat varumärke.

Designtorget kommer fortsätta att drivas som ett eget bolag. Successivt kommer dock samarbetet mellan bolagen och dess verksamheter fördjupas och Designtorgets sortiment kommer att finnas tillgängligt på utvalda varuhus och på åhlens.se som en del av Åhléns marknadsplats.

- Förvärvet av Designtorget utgör en viktig del i vår strategi att skapa ett attraktivt och marknadsledande erbjudande inom skönhet, hem och mode, både online och i varuhusen. Designtorget är ett välskött företag med ett starkt varumärke och ett unikt utbud i butik och online och jag ser stora möjligheter att skapa framgång tillsammans, säger Gustaf Öhrn, vd Åhléns.

Designtorget erbjuder produkter i inspirerande miljöer till människor som vill upptäcka design och formgivare. Designtorgets försäljning sker online och i 11 butiker på attraktiva lägen i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och på Arlanda.

- Designtorget har en unik marknadsposition i Sverige och det senaste året har vi haft ett tydligt fokus att öka positionen online, vilket gett resultat. Åhléns är ett ledande retailbolag med lång erfarenhet och stor kunskap om detaljhandel och butiksdrift. Jag är övertygad om att det finns många synergieffekter mellan bolagen. Jag ser mycket fram emot att utveckla Designtorget med Åhléns som ny ägare, säger Alexandra Wahlqvist, vd Designtorget.

Investeringsbolaget Novax, som ägs av Axel Johnson-koncernen, har ägt och förvaltat Designtorget sedan 2003. Bolaget har 53 medarbetare och nådde 2018 en omsättning på 135 mkr. Övertagandet av Designtorget sker formellt den 1 juni 2019. De ekonomiska villkoren för affären kommuniceras ej.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef Åhléns, Tfn: 0701-981123, e-post: wni@ahlens.se

Åhléns Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 57 varuhus i Sverige och e-handel via åhléns.se. Vi är varuhuset som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. Åhléns Outlet och Beauty Bargain är dotterbolag. www.ahlens.se