Åhléns julundersökning 2012: I Malmö går överraskning före funktion och önskelistor i julklappstider

Att se till att julklapparna man ger bort är praktiska eller finns med på önskelistan är inte det viktigaste för malmöbor på julklappsjakt. Det allra viktigaste är att julklappen överraskar mottagaren. Det tycker en majoritet, hela 67 procent av de tillfrågade malmöborna i Åhléns julundersökning. Malmöborna prioriteringar skiljer sig från resten av Sverige: i Göteborg är man mer praktisk och 51 procent av de tillfrågade göteborgarna uppger att man tycker att funktionen på julklapparna är viktigast. I resten av Sverige tycker de flesta (54 procent) att det är viktigast att julklappen finns på mottagarens önskelista.

De flesta svenskar som firar jul borta tycker det är viktigast att ta med sig någon speciellt julmat hemifrån för att komma in i den rätta julstämningen. Men i Malmö tycker en stor del av malmöborna (23 procent) att glöggen är viktigare för julstämningen. Detta visar Åhléns årliga julundersökning kring svenska folkets julförberedelser och firande.

Även när det kommer till vad som står på önskelistan skiljer sig Malmö från resten av landet. I Malmö sätter flest tillfrågade (45 procent) upplevelser högst på listan och i Västsverige är elektronik det populäraste förstahandsvalet (35 procent). I resten av landet är det underhållning i form av böcker, spel, musik, teater och bio som gäller (36 procent).

Presentkort är en julklapp som verkar bli allt mer populär. Men vem man vill ge presentkort till varierar mellan landets regioner. I Norrland vill man helst ge sina tonåringar presentkort (28 procent), i Malmö är det mest populärt att ge syskonen presentkort (28 procent), medan resten av svenskarna (23 procent) helst vill ge sin partner eller föräldrar ett presentkort.

De flesta, 61 procent, föredrar att julhandla själv men vill samtidigt gärna ha med ett smakråd i form
av en vän eller partner. Män föredrar i högre utsträckning (28 procent jämfört med 17 procent) att få sällskap av sin fru eller partner i julklappshandeln än tvärtom.

Även om rapporterna om varsel duggat tätt den senaste tiden planerar ändå de flesta svenskar att lägga i alla fall 1000- 2000 kr på julklappar. Dessutom planerar 18 procent av svenskarna mellan 18-25 år att lägga mer pengar på julklappar jämfört med förra året.

Om undersökningen:

Sedan 2010 frågar Åhléns det svenska folket om sina julförberedelser, julklappsinköp och julfirande. 1 064 personer har svarat på webbenkäten via CINT. Undersökningen genomfördes mellan 12 och 14 november 2012. Av de svarande är 48 procent kvinnor och 52 procent män. Undersökningen omfattar 20 frågor om julförberedelser och julfirandet.

Se hela undersökningen i bifogat dokument eller på www.ahlens.se

Åhléns Julundersökning 2012-1

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön. I dag är vi ett av Nordens starkare varumärken med 77 varuhus i Sverige och 32 butiker i Norge. Vår vision är att vara kvinnans favorit och först på hennes shoppinglista. Vårt uppdrag är att förbättra, förenkla och förgylla hennes tillvaro och vår affärsidé är att förse henne med en unik mix av moderiktiga och prisvärda produkter inom Mode, Skönhet och Hemmet. Åhléns 3 000 skickliga medarbetare möter 90 miljoner kunder varje år. Åhléns omsatte 4,7 miljarder 2011 och ingår i detaljhandelskoncernen Axstores. www.ahlens.se