Åhléns julundersökning 2013: I år barrar inte julgranarna

Den äkta julgranen blir allt ovanligare i de svenska hemmen. Endast 37 procent av svenskarna kommer att ha en äkta julgran i år, vilket är en minskning med 6 procent jämfört med 2010 då Åhléns började med sin årliga julundersökning. Stockholmarna är de som bäst håller traditionen vid liv, 43 procent har en äkta gran. Den konstgjorda granen fortsätter därmed att ta plats i de svenska hemmen. I Norrland har hela 45 procent av invånarna en konstgjord gran, och i Göteborg och Malmö har 43 respektive 44 procent ingen gran alls. Detta visar Åhléns årliga julundersökning kring svenska folkets julförberedelser och firande.

Förutom att den äkta julgranen blir allt ovanligare är det tydligt att det råder många förväntningar och känslor kring julklappar. 16 procent av svenskarna anser att de förtjänar fler julklappar än de faktiskt får, vilket syns tydligast i gruppen 36-45 år där en fjärdedel anser att de borde få fler julklappar. 18-25 åringarna är mest nöjda, 59 procent tycker inte att de förtjänar fler julklappar än de faktiskt får.

Generellt sett är svenskarna inte särskilt ärliga om de får en julklapp de inte tycker om, endast 21 procent skulle erkänna att de inte gillade klappen. Kvinnorna är minst benägna att berätta, 18 procent är ärliga i jämförelse med männen där en fjärdedel berättar om de får en julklapp de inte tycker om. Regionmässigt är norrlänningarna minst benägna att berätta, 50 procent säger inte ifrån, medan göteborgarna är minst blyga när de får en klapp de inte tycker om, 28 procent berättar om de inte tycker om julklappen. Dessutom är presentkort populärt, det vill säga en möjlighet att själv kunna välja sin julklapp. 22 procent av kvinnorna önskar sig presentkort i julklapp.

-  Det råder uppenbarligen mycket tissel och tassel kring julklappar, både före och efter jul. På Åhléns har vi laddat varuhusen med klappar som ska passa såväl de frispråkiga göteborgarna som de mer försynta norrlänningarna. För de som inte kan bestämma sig erbjuder vi förstås presentkort, säger Cathrine Wigzell, informationschef Åhléns.

Svenskarna önskar sig upplevelser och resor i julklapp, följt av underhållning (böcker, spel etc.) och kläder. Samtliga regioner har upplevelser högst på önskelistan, förutom norrlänningarna som önskar sig hemelektronik och Malmöborna som vill ha underhållning. Kvinnorna vill ha upplevelser och presentkort, medan männen önskar sig underhållning följt av hemelektronik.

Onlineshoppingen tar plats i julhandeln. 70 procent av 18-25 åringarna uppger att de hämtar inspiration till julklappar på Internet. Av dessa handlar också hälften sina julklappar online. 26-45 åringarna är dock bäst på att handla julklappar på Internet, 54 procent. Regionmässigt är norrlänningarna de som främst föredrar att handla på nätet. 50 procent av alla tillfrågade norrlänningar uppger att de köper julklappar på Internet.

-  Vi på Åhléns tycker naturligtvis att det är viktigt att man får en julklapp som man tycker om och har glädje av. Den här undersökningen hjälper oss att lära känna svenska folket ännu bättre och se till att vårt sortiment överensstämmer med svenskarnas behov och önskningar, säger Cathrine Wigzell.

Om undersökningen

Sedan 2010 frågar Åhléns det svenska folket om sina julförberedelser och julfirandet. 1 054 personer har svarat på webbenkäten via CINT. Undersökningen genomfördes mellan den 23 oktober och 8 november 2013. Av de svarande är 49 procent kvinnor och 51 procent män. Undersökningen omfattar 22 frågor.

Se hela undersökningen i bifogat dokument eller på www.ahlens.se

För mer information, vänligen kontakta:
Cathrine Wigzell, Informationschef Åhléns, tfn: 08-452 89 46

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Nordens starkare varumärken med 77 varuhus i Sverige och 32 butiker i Norge. Vår mission är att förenkla, förbättra och förgylla livet för våra kunder varje dag. Under 2012 omsatte Åhléns 4,7 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare mötte över 90 miljoner kunder. Åhléns är en del av detaljhandels-koncernen Axstores.  http://www.ahlens.se/