Åhléns lanserar en exklusiv sommarkollektion för hemmet tillsammans Carl Larsson gården

Åhléns lanserar en exklusiv sommarkollektion för hemmet tillsammans med Carl Larsson gården

I ett exklusivt designsamarbete tillsammans med Carl Larsson gården har Åhléns skapat en sommarkollektion som hyllar paret Carl och Karin Larsson. Kollektionen är inspirerad av vackra detaljer i paret Larssons gård i Sundborn som nu nyskapas med tidlös anda i utvalda produkter till hemmet i form av textilier, krukor, vaser samt porslin och glas.

Idén bakom samarbetet föddes i en vilja att hylla konstnärsparet Carl och Karin Larsson, samt deras gemensamma bidrag till svensk konst och formgivningskultur. Åhléns vill hylla båda parterna i paret Larsson för att uppmärksamma den kreativa magi som de tillsammans skapade. Åhléns designteam fick möjlighet att besöka Carl Larsson gården, ”Lilla Hyttnäs” i Sundborn, där små detaljer och motiv upptäcktes och ligger som grund till kollektionen. Paret Carl och Karin Larssons livsstil och inredning har både inspirerat och fascinerat Åhléns designteam, framförallt hur långt före sin tid paret Larsson var gällande estetik, hantverk, hållbarhet och självhushåll, något som är aktuellt än idag. Åhléns har skapat en kollektion som passar för det moderna hemmet med designelement som känns igen från Carl Larsson gården.

Under designprocessen har Åhléns fått en exklusiv inblick i arkivmaterialet som Carl Larsson gården förvaltar. Kollektionen är byggd på tre designelement; bården, fyrklövern och mönsterbilden. Bården som återfinns på porslinet i kollektionen är inspirerad av en målad rosettslinga, där en av rosetterna är uppknuten och bildar Carls signatur. Rosettslingan går att finna i Karins sovrum och var en födelsedagspresent till henne från Carl. Karins alster har inspirerat en stor del av kollektionen där ett av hennes broderier har sammanförts med Carls signatur och är en hyllning till paret. Inspirationen bakom fyrklövern har sitt ursprung i en relief som återfanns på ett skåp i parets matsal medan ett broderat mönster av blommor från en soffa i parets ateljé givit inspiration till kollektionens mönsterbild.

Carl och Karins hem är en fantastisk plats för inspiration och kreativitet. Här känner man sig hemma och det är roligt att vi nu kan sprida det vidare till fler. Kopplingen till konstnärsparet och gården är tydlig och varje köp stöttar vårt kulturarv”, säger Chia Jonsson, Chef på Carl Larsson gården.

Hela kollektionen består av 21 olika produkter i form av textilier, krukor, vaser samt porslin och glas och släpps i limiterad upplaga i Åhléns varuhus och åhlens.se vecka 27.

För mer information, bildförfrågningar, produktlån och övriga frågor vänligen kontakta: Aida Boric, PR Manager Åhléns, Email: Aida.Boric@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 47 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Åhléns erbjuder en engagerande värld av varumärken och tjänster där vi ständigt inspirerar vår kund till nya upptäckter och möten med utgångspunkt i deras behov och drömmar. Vi har ett kurerat sortiment med noga utvalda kvalitetsvarumärken och service inom skönhet, hem och mode. Åhléns omsätter 4,7 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Åhléns är en del av detaljhandels-koncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se