Åhléns lanserar helt nytt varuhuskoncept på Södermalm

För att förenkla, förbättra och förgylla för kunderna lanserar Åhléns, den 18 april, ett nytt varuhuskoncept på Södermalm i Stockholm. Konceptet är till största delen framtaget internt och ledorden är skandinaviskt, kvinnligt, modernt och inbjudande. Stor vikt har lagts på analyser av kundernas behov.

Nypremiären av Åhlénsvaruhuset i Skanstull är också historisk: För 98 år sedan flyttade Åhlén & Holm företagets dåvarande postorderverksamhet från Insjön i Dalarna till Skanstull på Ringvägen 100. Kort därefter öppnade också den första butiken.

En ny vardagshjälte på Söder

Åhléns nya moderna varuhus erbjuder en 100 kvm större hemavdelning med fokus på det hemtextila sortimentet samt kök, bädd och bad, dekorera och möbler. De nya provrummen är optimerade för att förse kunderna med en omhändertagande och lugn miljö. På sikt får även bokavdelningen en loungedel och varuhusets minsta besökare en egen lekhörna. Det nya varuhuskonceptet innehåller också en välkomnande, modern och uppdaterad skönhetsavdelning med nya skönhetsdiskar från bland annat Bobby Brown, MAC och Make Up Store.

- Det har varit viktigt att skapa ett inspirerande varuhus mitt på Södermalm där vi erbjuder en bredd både i sortiment och varumärken och där vi hela tiden utgår ifrån våra kunders behov i vardagen. Vi vill helt enkelt förbättra, förenkla och förgylla livet för våra kunder, varje dag, säger Ann-Christin Edling Jönsson, chef för Store Operations på Åhléns.

Det nya varuhuskonceptet kommer snart också att finnas på fyra andra Åhléns: i Täby, Eskilstuna, Luleå och i det helt nya Malmövaruhuset i Mobilia, som öppnar till hösten.

För ytterligare information kontakta;

Monica Hultgren Andersson, tfn. 08-402 81 04

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön. I dag är vi ett av Nordens starkare varumärken med 76 varuhus i Sverige och 33 butiker i Norge. Vår vision är att vara kvinnans favorit och först på hennes shoppinglista. Vårt uppdrag är att förbättra, förenkla och förgylla hennes tillvaro och vår affärsidé är att förse henne med en unik mix av moderiktiga och prisvärda produkter inom Mode, Skönhet och Hemmet. Åhléns 3 000 skickliga medarbetare möter 90 miljoner kunder varje år. Åhléns omsatte 4,7 miljarder 2012 och ingår i detaljhandelskoncernen Axstores. www.ahlens.se