Åhléns Östermalmstorg fyller fyra år och firar med att öppna ett nytt kafé!

Nu slår portarna upp till Åhléns andra egna kafé, Café Å lait, i varuhuset på Östermalmstorg. Öppningen blir också startskottet för firandet av varuhusets fyraårsdag.

Ekologiskt och närodlat löper som en grön tråd genom kafékonceptet, och Åhléns har inlett en rad samarbeten med innovativa och kvalitetsorienterade leverantörer. Café Å Lait Östermalmstorg serverar matiga smörgåsar på grillat levainbröd, sallader och bakverk. Kaffet som serveras är ekologiskt och kravmärkt från Bergstrands, ett lokalt bryggeri i Göteborg där kaffet både rostas och smakas av. Den 1 april är det även premiär för uteserveringen. Då kommer 30 soliga platser på Östermalmstorg att stå till förfogande för den som också vill njuta av folklivet på torget.

– När det gäller mat och dryck har vi valt och valt bort med omsorg. Det medvetna urvalet har vi självklart gjort för att förbättra och visa omsorg för våra kunder. Vi försöker också lokalanpassa konceptet, berättar Jonas Sandström, affärsområdeschef på Åhléns och ytterst ansvarig för
Café Å lait.

Kaféarkitekturen står Koncept Stockholm för, som har lagt mycket tid för att genom design skapa
en avslappnad, speciell och pratvänlig atmosfär. Koncept har tidigare gjort kända miljöer som bl.a. Mood Gallerian, Story Hotel och B.A.R.

– När du sitter på Café Å lait ska det kännas som om du sitter på ett modernt café i Paris. Jag har
också arbetat mycket med ljudupplevelsen för att skapa ett härligt och annorlunda kafé, berättar
Jonas Sandström.

Fram till 2016 planeras 11 stycken Café Å lait att öppna runt om i landet. Kaféerna kommer att finnas i tre storlekar – Grand, Midi och Petit. Åhléns Östermalmstorg har storleken Midi, sedan tidigare finns Café Å Lait på Åhléns City i Stockholm där det öppnade hösten 2013.

För mer information, vänligen kontakta:
Jonas Sandström, Åhléns AB, 070 445 21 84
Monica Hultgren-Andersson, informatör, 08-402 81 04

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Nordens starkare varumärken med 77 varuhus i Sverige och 32 butiker i Norge. Vår mission är att förenkla, förbättra och förgylla livet för våra kunder varje dag. Under 2013 omsatte Åhléns 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare mötte över 80 miljoner kunder. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axstores. www.ahlens.se