Åhléns samarbetar med Mestro för minskad energiåtgång

Inom ramen för att öka engagemanget för miljön, har Åhléns inlett ett samarbete med företaget Mestro för att minska energiförbrukningen i varuhusen. Satsningen är ett led
i Åhléns hållbarhetsarbete där ”Hållbar Drift” är en av fyra hörnstenar i hållbarhets-strategin. Målet är att under de närmaste åren minska varuhusens energiförbrukning med 5 procent per år.

Åhléns har valt att ansluta varuhusen till Mestros mjukvara för energioptimering. Mjukvaran mäter el- och energiförbrukning och företagets rapporter presenterar detta på ett pedagogiskt sätt för medarbetarna, bland annat genom detaljerade varuhusrankningar, diagram över energi-förbrukningen och statistik över miljöpåverkan. Flera fastighetsbolag såsom Atrium/ Ljungberg och Diligentia har varit delaktiga i projektet och bidragit med data, i de fall då varuhusen har saknat egna el-abonnemang.

- Vi ser detta som ett mycket viktigt verktyg för att skapa motivation bland våra medarbetare att minska energiförbrukningen. Genom att mäta elförbrukningen och skapa engagemang kan vi minska både kostnader och miljöpåverkan”, säger Åhléns hållbarhetschef, Anita Falkenek.

- Vi ser enormt positivt på samarbetet med Åhléns. Vi har märkt av en ökad efterfrågan på
vår tjänst och det är glädjande att ett så stort och välrenommerat företag som Åhléns valt att ansluta sig till Mestro”, menar företagets vd , Mats Röjdmark.

För att komma vidare med att minska energiförbrukningen i gallerior och köpcentra där
många detaljhandelsföretag hyr yta av ett fastighetsbolag, krävs framöver ett ännu närmare samarbete mellan fastighetsbolag och hyresgäst.

- Vi ser stora möjligheter till förbättringar genom att energidata kan delas mellan detaljhandels- företagen och hyresvärden och vår förhoppning är att fler fastighetsbolag nu är beredda på att medverka i detta arbete, avslutar Anita och Mats.

Anita Falkenek, Hållbarhetschef Åhléns, +46 70-2090582 / anita.falkenek@ahlens.se
Mats Röjdmark, VD Mestro, +46 708-520945 / mats.rojdmark@mestro.com

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Nordens starkare varumärken med 77 varuhus i Sverige och 32 butiker i Norge. Vår mission är att förenkla, förbättra och förgylla livet för våra kunder varje dag. Under 2013 omsatte Åhléns 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare mötte över 80 miljoner kunder. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axstores.  www.ahlens.se