Åhléns satsar på hållbarhet

Åhléns tar ett fast grepp om sitt hållbarhetsarbete och lanserar nu sin andra hållbarhetsrapport. En av satsningarna som redovisas är guiden Bra val som ska göra det lätt för konsumenter att välja produkter som tar extra hänsyn till människor och miljö. Målet är att 10 procent av försäljningen skall vara Bra val till årsskiftet 2012/2013.

Åhléns lanserar nu sin andra hållbarhetsrapport som är den första i enlighet med Global Reporting Initiatives riktlinjer. Rapporten ger en bild över det breda hållbarhetsarbete som drivs och utvecklas inom Åhléns. Ett steg i satsningen är Bra val som lanserades i början av 2012. Bra Val är Åhléns guide som ska underlätta för kunder att hitta produkter som tar extra hänsyn till människor och miljö.

Utbudet av Bra val produkter ökade under 2011 till 3,4 procent av den totala försäljningen, jämfört med 2 procent under 2010. Målet är att nå 10 procent av försäljningen i slutet av 2012. För att nå målet satsar Åhléns bland annat på ekologiskt odlad bomull i bassortimentet. Nu återfinns även allt fler produkter av exempelvis återvunnet material eller FSC-certifierat trä i sortimentet.

Parallellt med satsningar på sortimentet pågår det även ett arbete ute i de 77 varuhusen för att minska energiförbrukningen som har gått ner med 18 procent under 2011 jämfört med 2009. Åhléns väljer också att endast köpa vattenkraftsel vilket gör att klimateffekten från energiförbruk-ningen relativt liten. I syfte att ytterligare öka mängden som återvinns har vi i merparten av varuhusen gjort en kartläggning av avfallshanteringen.

– Åhléns har under 2011 lagt mycket av grunden för ett fortsatt aktivt arbete med hållbarhets-frågor. Bland annat har vi utarbetat och lagt fast våra nya företagsvärderingar, som är en bra bas för hållbarhetsarbetet. Vi har också jobbat vidare med att säkerställa goda arbetsvillkor hos våra leverantörer i riskländer. Under 2011 genomfördes revisioner av arbetssituationen på 184 fabriker. Det finns mycket kvar att göra, men vi har goda förutsättningar för att fortsätta utveckla hållbarhetsarbetet under de kommande åren, säger Anita Falkenek, Hållbarhetschef på Åhléns.

Åhléns har också ett uppskattat samarbete med Myrorna och Stadsmissionen och under 2011 skänktes osålda varor till dessa organisationer och en kampanj genomfördes för att öka kundernas intresse för att lämna begagnade kläder till välgörenhet.

Läs hela rapporten på www.ahlens.se

För ytterligare information kontakta;
Anita Falkenek, Hållbarhetschef tel. 08-402 80 08
Cathrine Wigzell, Informationschef tel. 08-452 89 46

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön. I dag är vi ett av Nordens starkare varumärken med 77 varuhus i Sverige och 29 butiker i Norge. Vår vision är att vara kvinnans favorit och först på hennes shoppinglista. Vårt uppdrag är att förbättra, förenkla och förgylla hennes tillvaro och vår affärsidé är att förse henne med en unik mix av moderiktiga och prisvärda produkter inom Mode, Skönhet och Hemmet. Åhléns 3 000 skickliga medarbetare möter 90 miljoner kunder varje år. Åhléns omsatte 4,7 miljarder 2010 och ingår i detaljhandelskoncernen Axstores. www.ahlens.se

Om Axstores