Pontuz Bjelfman - Åhléns Skönhet

Åhléns tar hem skönhetsaffären i egen regi

I samband med ägarbytet som genomfördes i mitten av augusti avslutar Åhléns samarbetet med Axel Johnson-ägda AxBeautyhouse, där Åhléns inköps-organisation för skönhetsaffären ingick tillsammans med Kicks.

Åhléns har nu formellt tagit över den del av Axbeautyhouse som tillhör Åhléns skönhetsaffär och inköpsorganisationen är åter tillbaka inom Åhléns.

- Skönhetsaffären är viktigt för Åhléns och för våra kunder. Vi ska bli den självklara destinationen för både produkter och tjänster inom skönhet. Vi tar nu ett samlat grepp i egen regi över hela vårt erbjudande vilket är mycket positivt. Vår affärsverksamhet inom Skönhet fortsätter som vanligt och jag är mycket glad över att driva den och hela Åhléns fortsatta utveckling framåt. Genom att vi hämtar hem skönhetsaffären öppnar det upp för stora möjligheter för förbättring och utveckling vad gäller inköp, leverantörsrelationer och inte minst för vårt skönhetserbjudande till kund, säger Ayad Al-Saffar.

Åhlens inköpsorganisation för skönhet inkluderar ett 20-tal medarbetare och själva affären omsätter runt 1,7 miljarder. Pontuz Bjelfman kommer att hjälpa Åhléns att utveckla skönhetsaffären.

Pontuz Bjelfman är en av Sveriges mest erfarna i detaljhandelsledet inom skönhetssegmentet och var med och byggde upp Åhléns skönhetsaffär och var därefter VD för Kicks i 14 år.

- Jag är otroligt glad och hedrad att få arbeta med Pontuz och att ha honom med på Åhléns framtida resa och är övertygad om att Åhléns skönhetsaffär nu kommer att utvecklas starkt under Pontuz erfarna ledning, säger Ayad Al-Saffar.

Pontuz Bjelfman börjar sitt uppdrag på Åhléns per omgående.

- Jag blev väldigt nyfiken när Ayad ringde. Åhléns har en unik position och en stor potential och jag är glad att vara tillbaka i företaget. Med min erfarenhet är jag övertygad om att jag kommer att bidra till att Åhléns växer och att skönhetserbjudandet stärks som kundernas förstahandsval, säger Pontuz Bjelfman.

För ytterligare information, vänligen kontakt:
Monica Hultgren Andersson, Kommunikatör Åhléns, e-post: mhu@ahlens.se, tfn: 070-5564583

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 47 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Åhléns erbjuder en engagerande värld av varumärken och tjänster där vi ständigt inspirerar vår kund till nya upptäckter och möten med utgångspunkt i deras behov och drömmar. Vi har ett kurerat sortiment med noga utvalda kvalitets-varumärken och service inom skönhet, hem och mode. Åhléns omsätter 4,7 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Huvudägare och vd är Ayad Al-Saffar. www.ahlens.se