Följ med på upptäcktsfärd - nu öppnar Barnens Värld på Åhléns City

Den 25 september öppnar Barnens Värld högst upp i Åhléns City Stockholm. En ny barnavdelning som tar oss med på en imaginär upptäcktsfärd med inspiration från den skandinaviska natur- och sagovärlden. Tanken är att ge både föräldrar och barn en shoppingupplevelse med lekfullhet, interaktion och inspiration i fokus.

Idén föddes utifrån två kundundersökningar där Åhléns dels undersökte hur deras kunder betedde sig på deras dåvarande barnavdelning, och dels hur de ville att avdelningen skulle se ut och fungera i framtiden.

– Vi förstod av resultatet att det fanns en önskan om en barnavdelning som uppmuntrar till lekfullt lärande, där barn kan få vara påhittiga och agera självständigt utan pekpinnar, berättar Daniel Karlsson, Varuhuschef på Åhléns City Stockholm.

Tanken med Barnens Värld är att kunderna ska hitta allt under samma tak. Segmenten flicka, pojke,
baby, hem och lek finns alla representerade. Storlekarna sträcker sig från stl. 44-140 cl d.v.s. upp
till ca 10 år och från december kommer storlekarna att gå upp till 146/152 cl, d.v.s. upp till ca 12 år. Den egendesignade kollektionen från Åhléns utgör kärnan i sortimentet, som kompletteras av noga utvalda varumärken.

– Vi vill uppmuntra till upptäckarglädje och att barnen ska känna den pirrande känslan av att hitta något som inte alla vet om. Därför har vi byggt avdelningen som en spännande skattkarta, överraskande och lekfull. T ex så representeras varje segment av ett djur som har en specifik färg. Segmentet Lek representeras t ex av älgen och färgen grönt och rosa, och för att hitta vägen dit följer du gröna och rosa attribut eller djurspår som slingrar sig över golvet, fortsätter Daniel Karlsson.

I flera rum finns också små överraskningar för barnen. Barnen kan t ex trycka på en ljudknapp och lyssna på ljudet av en björn i skogen, eller ringa Pippi och hennes vänner via Pippi-telefonen.

I provrummet bor ekorren och där inne hörs ljud av någon som skuttar omkring och tuggar på sina nötter. Avdelningens terrass som är över 250 kvm med utsikt över Stockholm, har iordningställts för barnen med en upptäcktstig, sittplatser och ljudupplevelser.

På barnavdelningen erbjuder Åhléns också ett familjerum där man kan värma mat, amma, se på film, leka och vila. I anslutning till familjerummet finns även toaletter med skötbord.

Nya klädesmärken på barnavdelningen är Soft Gallery, Noa Noa, Creamie, Petit Bateau, Fjällräven samt Polarn & Pyret. Gant, Mini Rodini, Petit Bateau och Polarn & Pyret kommer även att ha egna shopar. Nya skomärken är Blundstone och UGG. Nya varumärken inom leksaker är Oskar & Ellen, Rubens, Bombadill, Lamaze, Fischer Price, Baby born och Melissa & Doug. Egen shop har Brio, Schleisch och Lego.

Planen är att Barnens Värld ska etableras på fler Åhlénsvaruhus i mindre skala längre fram.

För ytterligare information om Barnens Värld,
vänligen kontakta:Monica Hultgren-Andersson, Informatör Åhléns, 08-402 81 04, mail: mhu@ahlens.se

Produkt- och miljöbilder, finns i Åhléns bildbank
www.ahlens.se/press