Fokus på hållbar bomull i Åhléns  hållbarhetsarbete Q2 2016

Fokus på hållbar bomull i Åhléns hållbarhetsarbete Q2 2016

Inom Åhléns hållbarhetsarbete under andra kvartalet 2016 togs beslut om märkning av bomullsprodukter som köps som Better Cotton, och därtill sattes även ett nytt hållbarhetsmål för varuhusets egna bomullsprodukter. Under kvartalet genomfördes också fortsatta satsningar på att utöka Bra val och förbättrad produktionskontroll.

Sedan början av 2016 redovisar Åhléns sitt hållbarhetsarbete per kvartal, i syfte att möta ökande efterfrågan på hållbarhetsinformation. För andra kvartalet 2016 redovisas ett flertal nya hållbarhetsinitiativ liksom fortsatta förbättringar i befintliga projekt. Åhléns har även tagit ett beslut om att all bomull ska vara hållbar 2020.

-Vi har varit delaktiga i det internationella initiativet Better Cotton sedan 2013, vilket nu möjliggjort en ny märkning av bomullsprodukter som odlats enligt Better Cottons regler. Vi har nu också satt ett mål om att alla våra egna märkesprodukter endast ska innehålla hållbar bomull senast 2020. Med hållbar bomull menar vi ekologisk, återvunnen, Fair Trade eller Better Cotton. Målet omfattar inte bara kläder utan även hemtextiler och möbler, säger Anita Falkenek, hållbarhetschef för Åhléns.

En annan nyhet under kvartalet är att vi inlett samarbete med Arbetsförmedlingen om att ta emot 100 praktikanter som nyligen fått uppehållstillstånd. Utvecklingen av Åhléns Bra val-märkta sortiment och företagets arbete med granskning av fabriker i riskländer har fortsatt med goda resultat.

-Vårt hållbarhetsarbete är långsiktigt, och vi kan konstatera att utvecklingen går åt rätt håll. Vårt Bra val sortiment uppvisar en försäljningsökning jämfört med föregående period och vi har idag en ökad andel kontrollerade fabriker i riskländer. Genom att låta nyanlända svenskar praktisera i våra varuhus hoppas vi också på att kunna bidra i frågan om integration i vårt land, säger Anita Falkenek.

Åhléns hållbarhetsrapport för andra kvartalet 2016 kan laddas ner via www.ahlens.se/hallbarhetsrapporter

För ytterligare information, vänligen kontakta: Monica Hultgren, Presskontakt Åhléns, tel: 070-556 4583 mail: mhu@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkare varumärken med 69 varuhus i Sverige. Vi är varuhuset som noga väljer ut produkter och lösningar för livets alla dagar, på ett enkelt, inspirerande och tillgängligt sätt för våra kunder. Åhléns omsätter 5 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB.   www.ahlens.se