Mats Gärdsell blir vd för Åhléns

Mats Gärdsell tillträder som vd för varuhuskedjan Åhléns i augusti 2010. Han är sedan 2005 vd för Lindex Sverige.

Mats Gärdsell, 51 år, har gedigen erfarenhet av konsumentmarknaden och detaljhandeln på internationell nivå. Innan han blev vd för Lindex Sverige var Mats Gärdsell under tre år företagets marknadschef och ledde arbetet med att stärka och utveckla Lindex varumärke.

- Det är med stor glädje jag ser fram emot att leda Åhléns mot nya framgångar. Åhléns starka varumärke och position bland kunderna är en fantastisk tillgång som det ska bli mycket spännande att utveckla vidare, tillsammans med företagets kompetenta ledare och medarbetare, säger Mats Gärdsell.

Mats Gärdsell har tidigare arbetat bland annat på Levi Strauss & Co i Europa som ansvarig för detaljhandels- och licensstrategi. Han har även haft ledande positioner på KFC och Esso i Australien.

- Med Mats Gärdsells breda erfarenhet av att framgångsrikt leda verksamheter och utveckla starka varumärken får Åhléns en dedikerad ledare som kan hjälpa oss att uppnå varuhuskedjans stora potential, säger Thomas Axén, vd och koncernchef för Åhlénsgruppen.

För ytterligare information, kontakta:
Thomas Axén, vd och koncernchef, Åhlénsgruppen, tel. 08-452 89 01
Carina Kampe, vik. informationschef, Åhlénsgruppen tel. 08-402 81 59

Åhléns grundades 1899 och är i dag ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag och erbjuder produkter inom Mode, Skönhet och Hemmet. Åhléns driver 77 varuhus i Sverige och 28 butiker i Norge. Åhléns ingår i Åhlénsgruppen.
www.ahlens.se

Åhlénsgruppen är en av Nordens ledande detaljhandelskoncerner bestående av varuhuskedjan Åhléns, butikskedjorna Kicks, Lagerhaus och Åhléns Norge. I cirka 310 varuhus och butiker i Sverige, Finland och Norge möter Åhlénsgruppens 5 000 anställda över 300 000 kunder varje dag. Åhlénsgruppen ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB. Gemensam ägare är Antonia Ax:son Johnson med familj.
www.ahlens.se