Ayad Al-Saffar, ägare och vd Åhléns

Mora får tillbaka sitt Åhlénsvaruhus igen!

Åhléns öppnar varuhus i Mora igen, vilket har varit mycket efterlängtat och kommer att bidra till en stark, levande handel och citykärna i Mora, med omnejd i Dalarna.

- Jag tror på handel och har lovat att ingjuta energi och handel genom att öppna Åhléns-varuhus i både stora och små stadskärnor och centrumlägen i landet. Jag är nu stolt och glad över att kunna berätta att vi öppnar ett Åhléns i centrala Mora igen. Det visar att jag menar allvar med mitt löfte och ser nu mycket fram emot att få välkomna både våra gamla och nya kunder till ett inspirerande varuhus, med många välkända och spännande nya varumärken, där alla gäster trivs och känner sig välkomna, säger Ayad Al-Saffar, ägare och vd Åhléns.

Åhléns i Mora öppnar igen under sommaren 2024 och varuhuset kommer att ha ca 10 anställda samt en försäljningsyta på ca 1030 m2 i ett plan, på bästa centrumläge i affärshuset Kronan.

Varuhuset i Mora öppnade första gången 1954 och stängde 2017. Idag ligger Mora på plats 121 av totalt 290 kommuner i Sverige och är med sina ca 20 400 invånare ett centrum för näringsliv, handel och infrastruktur, vilket tillsammans med deras positiva utveckling som besöksmål, ger goda förutsättningar för en stark handel framöver.

Åhléns, som är ensamma i Sverige om att erbjuda sina gäster både en stor bredd och stort utbud i ett och samma varuhus, har som mål att återvända till landsorten, gärna där varuhuset funnits tidigare, och visa att handeln kan vitaliseras och vara lönsam även på mindre orter. Att öppna Åhléns i Mora, är ett tydligt exempel på denna målsättning och är också det tredje Åhléns varuhuset som öppnar igen under året, tillsammans med Västerås och Skärholmen i Stockholm.

Monica Hultgren Andersson, Kommunikatör, tel. 070-556 4583 / mail: mhu@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 47 varuhus i Sverige och
e-handel via åhlens.se. Åhléns är den naturliga mötesplatsen, som ger kunden mervärde och inspirerar till nya upptäckter och
möten samt erbjuder en engagerande mix av kvalitetsvarumärken inom kläder, inredning, barnartiklar och skönhet. Åhléns omsätter