Galenpannor och ordningsmän i skön förening skapar tillväxt

”Konflikter” är ett ord som får de flesta svenskar att rynka på ögonbrynen. ”Inte bra, man ska ju vara vänner”. Jo tack, jag har sett flera ledningsgrupper där man är vänner och aldrig har några konflikter. Problemet är att de oftast inte gör så många knop. Men trevligt har de.

I de framgångsrika Tillväxtteam som vi mött flera gånger, är det tvärtom. De bejakar olikhet. Där hittar vi galenpannan med sina vilda idéer i livlig diskussion med ordningsmannen. Vi ser den despotiska VDn med sin blåslampa i en hetsig diskussion med de som jobbar på att skapa teamkänsla och de som bejakar de mjukare värdena hos medarbetarna. Visionären plockas ner från sin himmel av en jordnära praktiker som gör verklighet av strategin. Tekniker och säljare har sin vanliga rågång när säljarna sålt skinnet innan björnen är skjuten. Och produktionen sliter sitt hår över att leverera innan all dokumentation är på plats Lugn och ro. Icke.

Oenigheter och hetsiga diskussioner? Ja, det är det som är bränslet. Vad är det då som gör att det inte blir förlamande konflikter? Att man har företagets ledstjärna och värderingar gemensamt och att man är överens om de strategiska grundbultarna. Med en gemensam vilja att bygga och utveckla företaget i en given riktning har alla en referens för att hitta en väg framåt när dammet har lagt sig. Den uppladdade energin får en urladdning, uppåt, framåt istället för inåt och nedåt.

Mångfald är modeordet för dagen. Men mångfald handlar om så mycket mer än kön och etnisk bakgrund. Mångfald innebär att se drivkraften när olika perspektiv bryts mot varandra.

Tycker du bilden av Tillväxtteamet är något du kan ha nytta av för att skapa dynamik i din grupp och vill höra mer? - Eller har du själv tankar och kunskap i ämnet som du vill dela med dig? Då är du varmt välkommen på årets Tillväxtdagar. Kontraster som skapar tillväxt är årets tema på Tillväxtdagarna 2010 som Ahrens Rapid Growth arrangerar tillsammans med ett flertal samarbetspartners. Där kommer vi tillsammans med deltagare och erfarenhetsgivare att handgripligt arbeta med frågeställningar som berör tillväxtkontraster i tre olika steg: Tillväxtledaren, Tillväxtteamet och Tillväxtstrategin. Läs mer på www.snabbvaxarna.se