Frågor till Marknadschefen i en Pandemi

Detta är en intervju med Emelie Ahlin, Marknadschef på Air Leap baserat på frågor som kommit in till oss via sociala media.

Hur har sommaren varit?

- Det har varit en fin sommar, som till största del tillbringats på Gotland med både ledighet och en hel del jobb, både för mig själv och för Air Leap. Vi har haft en fantastisk start från Visby och de andra linjerna, med tanke på covid-19.

Hur mycket påverkas ni av Covid-19?

- Vi som alla andra företag inom reseindustrin är i högsta grad påverkad av pandemin vilket också skapar en utmanande situation när resandet minskat med mer än 90 procent. Vi har valt att införa krav på ansiktsmask ombord, vilket har varit uppskattat av våra passagerare. Vi har även fått anpassa vår service ombord för att minska rörelsen i kabinen så mycket som möjligt. Ljusglimten i det hela är att vi ser en vändning och att bokningarna är påväg upp igen, även om vi hade hoppats på en snabbare återhämtning.

Trots en rådande pandemi har Air Leap valt att satsa på flera nya linjer, hur kommer det sig?

- När marknaden under våren totalt försvann och flertalet bolag försattes i konkurs eller valde att avveckla stora delar av sin verksamhet, så kunde vi ändå se att behovet av flygresor fortfarande fanns. Flera linjer i norra Sverige upphandlades, men södra Sverige stod helt utan flyg. Här såg vi att behovet fanns, även om det just då var ganska lågt, så är det en framtidsinvestering för oss. Vi har haft fördelen med att vara ett mindre bolag som snabbt kunnat ställa om verksamheten samt att vi inte har samma typ av fasta kostnader som större flygbolag har.

Berätta, hur har er satsning sett ut?

- I slutet på maj startade vi upp Visby till både Bromma och Arlanda. Därefter startade vi upp Ronneby och Halmstad till Bromma, samt att Visby fick ytterligare en direktlinje till Göteborg. Nästa vecka kommer ytterligare ett steg i vår satsning med linjerna Göteborg, Malmö och Ängelholm till Bromma, samt att vi ökar antalet avgångar på linjerna Ronneby och Halmstad, vilket är en ökning med mer än det dubbla.

Behövs alla dessa avgångar?

- För oss har det alltid varit viktigt att skapa en produkt som är anpassad utifrån kunden, och inte det som är smidigast för flygbolaget. Vi räknar inte med att det till en början kommer vara slutsålda flyg, men vi ser att behovet kommer att öka framöver. Många av våra resenärer behöver resa till Stockholm över dagen, därför vill vi se till att möjligheten finns. Om trenden vi ser idag håller i sig framåt så kommer det finnas behov att utöka till fler avgångar.

Varför satsar ni på Bromma istället för Arlanda?

- Vi satsar på båda flygplatserna utifrån behovet av våra resenärer och idag är efterfrågan på linjer till Bromma större. Tidigare i våras när pandemin slog till stod Bromma helt utan flyglinjer vilket öppnade upp en möjlighet för oss som tidigare inte funnits. Många av våra nya resenärer är vana med att flyga till Bromma med närheten till City vilket gjort detta till en naturlig utveckling för oss.

Vilka är era utmaningar?

- Vår största utmaning nu är att få nya resenärer att veta om att vi finns och vilka linjer vi erbjuder. Som ett ungt bolag är det svårt att slå igenom och locka nya kunder till skillnad från äldre och mer etablerade bolag. Även infasning av nya och större flygplanstyper är roligt men utmanande.

Hur ser du på Air Leaps utveckling de närmsta 2 åren?

Vår satsning kommer att fortsätta, men att vi skulle ha dubbelt så många destinationer om två år jämfört med idag tror jag inte, även om vi alltid tittar efter nya möjligheter och destinationer. Vårt fokus kommer framöver att ligga på att utveckla och digitalisera vår produkt till våra resenärer som gör deras resa smidigare. I detta ingår även att öka turtätheten och antalet flygstolar.

Något du vill avsluta med?

- Jag vill självfallet välkomna alla till oss och hoppas att snart få välkomna er ombord!

• göteborg
  • sverige