Elin Morales Härén utsedd till ny vd för Airmee

Elin Morales Härén utsedd till ny vd för Airmee

Airmee grundades 2018 av Julian Lee, som även agerat som VD för bolaget sedan dess. Efter fem intensiva år på VD-posten så har Julian sedan en tid tillbaka planerat sin succession och efterträdare. Bolagets styrelse utsåg förra veckan Elin Morales Härén formellt till ny VD för Airmee. Hon tillträder sin nya befattning idag 14 augusti.

Elin Morales Härén har jobbat i bolaget sedan 2019, först i rollen som CFO och senare Chief Of Staff med ett mer operativt ansvar. Julian kommer fortsatt att vara engagerad i bolaget och även verka i sin roll som styrelseledamot.

– Efter flera diskussioner med Julian senaste månaderna om VD-rollen känner jag mig redo att ta rollen som VD i Airmee. Det har varit inspirerande och otroligt lärorikt att jobba under Julian. Vi är i en bra position där vi tar marknadsandelar och fortsätter att växa starkt. Nu ska vi fortsätta tillväxtresan med vårt starka team och ett tydligt fokus på att nå lönsamhet, som vi bör kunna uppnå i närtid. Inför sommaren expanderade vi på 100 orter och i september planerar vi att lansera i större skala i Danmark, säger Elin Morales Härén, tillträdande vd på Airmee.

Airmee har ca 100 anställda, och har växt kraftigt sedan sin lansering 2018. Bolaget täcker uppåt 70% av Sveriges invånare och har även verksamhet i Norge.

– Elin har varit en väldigt viktig del av Airmees utveckling och spelat en central roll i att bygga bolaget och känns därför som ett självklart val. Vi är övertygade om att hennes operativa fokus, ledaregenskaper och drivkraft kommer att kunna ta bolaget till nästa nivå, säger Ken Liebkind, partner på Alfvén & Didrikson.

– Julian har gjort ett otroligt jobb med att bygga upp Airmee och tagit bolaget från 0 till 300 MSEK i omsättning på mindre än 5 år som grundare och VD, vilket få har gjort. Det har varit imponerande att se Julians drivkraft och förmåga att bygga upp en väldigt komplex verksamhet från en idé, säger Bo Mattsson, partner på J12 och styrelseordförande i Airmee.

– Det har varit fem intensiva år sedan starten och jag har sedan en tid tillbaka känt att det är läge att lämna över VD-rollen till någon annan, så att jag kan fokusera helt på styrelsearbete och strategiska frågor. Jag har jobbat tätt ihop med Elin under flera år och det känns väldigt naturligt att hon nu tar över som VD. Jag ser fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med henne men i en annan roll, säger Julian Lee, grundare och tidigare vd på Airmee.

Biografi Elin Morales Härén

2021-2023, Chief Of Staff, Airmee

2019-2021, CFO/Strategic Growth, Airmee

2017-2019, CEO, Shortcut Labs

2016-2017, CFO, Shortcut Labs

2014-2016, VP Product, Sales & Marketing, Accumulate AB

2013-2014, Business Development Manager, Accumulate AB

2010-2013, Director Business Development, Accumulate Asia

Master in Science, Finance, Stockholm School of Economics.

Airmee är ett last mile bolag som optimerar logistikflottor i realtid med egenutvecklad teknologi och maskinlärning baserad på flera års världsledande forskning. Teknologin möjliggör snabba och flexibla sista-milen leveranser och ett högre utnyttjande av fordonskapacitet vilket reducerar antalet fordon och utsläpp i städer. Airmee levererar idag för hundratals e-handlare i Norden. Bolaget grundades av Julian Lee och Adrian Prelipcean.

Ämnen

Airmee