Emissionsfri hemlevernas

Paketfest under Black Friday - Airmee’s volymer dubblades från en dag till en annan

Sista-milen leverans-bolaget Airmee har haft paketfest under Black Week med rejält ökade volymer från en dag till en annan. Under perioden levererades 3x fler paket än samma period i fjol.

Förändrat shoppingbeteende med fler som shoppar online, flertalet nya stora kunder i kombination med löning och Black Week innebar att volymerna smällde till ordentligt för tech-bolaget Airmee.

“Det är många som i år pratat om Black Month snarare än Black Week och vi ser samma trend hos oss. Många e-handlare har haft starka erbjudande under en längre tid, men nu när årets kampanjer har avslutats kan vi konstatera att Black Friday fortfarande är den starkaste shopping festen. Från en dag till en annan ökade våra volymer med över 100%. Totalt sett har vi levererat 3x fler paket under Black Week jämfört med samma period i fjol”, säger Julian Lee, grundare och VD på Airmee.

Black week helgen är en väldigt viktig period för alla inom logistik, retail och e-handel. För Airmee har det inneburit noga planering och investeringar inför högsäsongen såsom vidareutveckling av bolagets tekniska plattform, utveckling av hub nätverk, nya processer för sortering och trafikledning.

“Vi har under perioden fortsatt leverera majoriteten av alla ordrar same-day, dvs samma dag som vi mottar paketet till vår terminal. Det vi dock är framförallt glada och stolta över är att 40% av alla leveranser sker med elbil eller cykel trots den drastiska ökningen i behov av kapacitet. Det kan vi göra på grund av noga planering och stora investeringar i att övergå till fossil- och emissionsfria leveransmetoder under året”, avslutar Julian Lee.