700 lediga jobb att söka på mässa i flygplatsstaden Airport City Stockholm

Flygplatsstaden expanderar kraftigt nu och framöver, och det finns många jobb att söka. Bild: Swedavia AB.

Stockholm Arlanda Airport och tillväxtområdet runt flygplatsen, Airport City Stockholm, expanderar kraftigt. Det finns många lediga jobb att söka inom många olika branscher redan idag, och till 2030 beräknas antalet arbetstillfällen mer är fördubblas. Flygplatsen och dess kringliggande tillväxtområde är en utmärkt möjlighet för den som är nyfiken på ett arbete där säkerhet och service är ledord och där lättillgänglighet och en internationell stämning råder.

För sjunde året arrangeras Arlandamässan av Arbetsförmedlingen Luftfart. På årets mässa finns det över 700 lediga jobb att söka.

För att få arbeta på flygplats krävs som regel att man klarar ett utdrag ur polisens belastningsregister och behärskar svenska och engelska.

Varierat utbud

Mässan har genom åren blivit uppskattad av såväl arbetsgivare som besökare.

– Arbetsgivarna har en suverän möjlighet att tillgodose sitt rekryteringsbehov såväl inför sommaren, som på längre sikt och får träffa personen ifråga. Till mässan kommer arbetssökande eller den som funderar på att byta arbete. Besökarna får träffa intressanta arbetsgivare inom en mängd olika branscher – här dominerar serviceyrken, till exempel kabinpersonal, check-in men även säkerhetspersonal, bussförare och ramppersonal efterfrågas för att ge några exempel, säger Arbetsförmedlingschef Ola Axelsson, AF Luftfart.

Besökare som vill arbeta utomlands kan på mässan prata med Eures-rådgivare som kan guida intresserade till ett enormt arbetsutbud utomlands inom exempelvis Entertainersektorn i länder som Grekland, Spanien, Italien med flera länder.

– Vi har försökt marknadsföra mässan med syfte att snarare få hit ”rätt kompetens” än att slå besöksrekord. Det är viktigt att alla parter upplever dagen som givande, säger Lena Lundgren, mässansvarig AF Luftfart.

Flera seminarier

Förra årets succé med intressanta seminarier som löper parallellt under hela mässdagen har utökats på årets mässa. Deltagare får veta hur ett stort hotell tänker när man rekryterar eller hur man kan utbilda sig mot ett ”flygande yrke” och hur detta ser ut i vardagen.

– Extra roligt för dig som idag inte bor i Sigtuna kommun, är att kunna tipsa om kommunens ”Näringslivsförtur” som snabbare ger dig en bostad i samband med ett arbete – du träffar representanter från Destination Sigtuna och SigtunaHem på mässan, säger Lena Lundgren.

Mässan erbjuder i år cirka 20 utställare där de flesta har ett uttalat rekryteringsbehov. Om detta går det att läsa mer på Arbetsförmedlingens hemsida: www.arbetsformedlingen.se/luftfart

Tid: Måndag 3 mars klockan 10.00–15.00

Plats: Clarion Hotel Arlanda Airport

Kontaktperson: AF-chef Ola Axelsson, 010-48 609 45, ola.j.axelsson@arbetsformedlingen.se

Mässansvarig: Lena Lundgren: 010-48 661 80, 08-797 81 45, lena.lundgren@arbetsformedlingen.se

Hitta till Clarion: https://www.nordicchoicehotels.se/clarion/clarion-hotel-arlanda-airport/kontakta-oss/

Parkeringsmöjligheter: http://www.swedavia.se/arlanda/till-och-fran/parkering/

Presskontakt, Arbetsförmedlingen: Erik Höjer, 010-488 38 11

Vid Airport City Stockholm pågår en exploatering av Sveriges första riktiga flygplatsstad där företag och verksamheter samverkar med övriga världen på gångavstånd i en levande stadsmiljö. Läs gärna mer pågående aktiviteter och etableringar på Airport City Stockholms hemsida.

Airport City Stockholm är ett samarbete mellan delägarna Swedavia AB som äger, driver och utvecklar tio flygplatser i Sverige, Sigtuna kommun – Airport City Stockholms hemkommun, samt fastighetsutvecklingsbolaget Arlandastad Holding AB. Airport City Stockholm skapar en modern flygplatsstad med en levande stadsmiljö och har som uttalad ambition att bli ett av Stockholmsområdets mest livskraftiga kunskapskluster.