Lars Bryntesson nytt kommunalråd i Sigtuna kommun

Bilden visar Lars Bryntesson, kommunstyrelseordförande i Sigtuna kommun. Foto: Torbjörn Granrot

Lars Bryntesson (S) är sedan den 1 januari 2013 ny kommunstyrelseordförande i Sigtuna kommun. Han efterträder Anders Johansson (S).

Mellan åren 2001-2006 var Lars Bryntesson kommunstyrelsens ordförande i Värmdö kommun.

Tre frågor till Lars Bryntesson, Sigtuna kommun:

Vilka är dina främsta ambitioner och målsättningar som nytt kommunalråd för Sigtuna kommun?
– Min ambition och målsättning som kommunalråd är att, med bibehållen tillväxtkraft och gynnsamt näringsklimat, fokusera på de sociala utmaningar som Sigtuna kommun står inför.

Hur ser Sigtuna kommun på projektet Airport City Stockholms utveckling och betydelse för regionen?
Airport City Stockholm är kanske den viktigaste satsningen som vi, tillsammans med näringslivet, genomför under vår generation. Som porten till vår omvärld, med Arlanda, är projektet prioriterat för att kunna bidra till Stockholms position som den naturliga knutpunkten för svenska relationer med omvärlden.

Vad är det unika i Sigtuna kommuns erbjudande till nuvarande och presumtiva företag/verksamheter som verkar i området?
– Sigtuna kommun har sedan tio år bedrivit en aktiv markpolitik och verkat för att förenkla för företag att etablera sig, verka och växa i en kommun som har hållbarhet som ledord. En hållbar, och attraktiv, näringspolitik bidrar till ett stabilt och attraktivt företagsklimat.

Sigtuna kommun erbjuder attraktivt boende, ett rikt kulturliv och naturnära livskvalitet inom bekvämt pendelavstånd från flygplatsstaden Airport City Stockholm. Sveriges första riktiga flygplatsstad skapar dynamiska områden där företag och verksamheter samverkar med omvärlden på gångavstånd i en levande stadsmiljö. Det är här regionens nästa kunskapskluster och en attraktiv destination växer fram. Airport City Stockholm är ett unikt samarbete mellan de tre starka aktörerna Swedavia, Sigtuna kommun samt Arlandastad Holding.