Röda Korset öppnar pop up-butik på Arlanda, Airport City Stockholm

Bild: Swedavia

Nu öppnar Röda Korset en second hand i SkyCity på Stockholm Arlanda Airport, Airport City Stockholm tillsammans med Swedavia. Pop up-butiken kommer att sälja utvalda plagg, gåvobevis och sätta fokus på Röda Korsets verksamhet. Butiken blir den första second hand-butiken på en flygplats i Norden.

– Swedavias affärsutveckling har en stark koppling till vårt arbete med sociala frågor. Pop up-butiken är ett sätt att lyfta fram vårt samarbete med Röda Korset i ett kommersiellt sammanhang. Under en period kommer både resenärer och medarbetare att erbjudas ett unikt och hållbart shoppingalternativ på flygplatsen. Eftersom butiken även blir en kanal för olika insamlingskampanjer är det här ytterligare ett konkret sätt för oss att stödja Röda Korsets viktiga arbete, säger Tove Möller, CSR-ansvarig på Swedavia.

– Vi skapar en sorts ”second hand to go” för resenären – unika plagg, färdiga att användas, säger Morgan Olofsson, kommunikations- och insamlingschef Röda Korset. Dagens konsumenter vill kunna handla second hand och med Arlanda-butiken hoppas vi inspirera till en mer medveten konsumtion, även för dem på resande fot.

Pop up-butiken kommer till en början att vara öppen fram till sista maj 2014. Alla försäljningsintäkter går till Röda Korsets verksamhet.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:
Erik Halkjaer, pressekreterare Röda Korset. Telefon: 08-452 48 02.
Swedavia, pressavdelning. Telefon: 010-10 90 100, e-post: press@swedavia.se

Vänligen klicka här för att komma till Swedavias pressmeddelande.

Vid Airport City Stockholm pågår en exploatering av Sveriges första riktiga flygplatsstad där företag och verksamheter samverkar med övriga världen på gångavstånd i en levande stadsmiljö. Läs gärna mer pågående aktiviteter och etableringar på Airport City Stockholms hemsida.

Om Swedavia:
Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter cirka 5 miljarder kronor per helår och har 2 600 medarbetare.