Sveriges första riktiga flygplatsstad Airport City Stockholm växer fram

Bilden visar (fr.v.) Per Taube, Arlandastad Holding, Kristina Alvendal, Airport City Stockholm, Torborg Chetkovich, Swedavia samt Lars Bryntesson, Sigtuna kommun under Airport City Stockholms välbesökta presskonferens, onsdagen den 6 mars. Fotograf: Mauro Lopez / Ivan da Silva för Zap PR.

Airport City Stockholms unika stadsbyggnadsstrategi presenterades under en presskonferens onsdagen den 6 mars av Kristina Alvendal, VD Airport City Stockholm och representanter från partnerskapets delägare; Torborg Chetkovich, koncernchef Swedavia, Lars Bryntesson, kommunstyrelsens ordförande Sigtuna kommun samt Per Taube, styrelseordförande Arlandastad Holding. Strategin är framtagen gemensamt med några av Sveriges främsta stadsplanerare samt fastighetskonsulter och är startpunkten för att intensifiera arbetet med att skapa Sveriges första riktiga flygplatsstad. Airport City Stockholms Stadsbyggnadsstrategi ligger till grund för att bygga ”en levande stad, närmare världen”.

Airport City Stockholm och den unika stadsbyggnadsstrategin har uppmärksammats av flertalet medier, bland annat SVT NyheterSvenska DagbladetSveriges Radio, som även livesände från onsdagens presskonferens samt branschtidningar såsom Infrastrukturnyheter.

– Vi vill skapa det som vi människor efterfrågar när vi rör oss i en stadsmiljö. Det är restauranger, butiker, caféer, allt det som vi vill göra efter arbetet, som gör att vi dröjer oss kvar i ett område. Ett serviceutbud helt enkelt. Man ska känna den internationella pulsen, att man är nära världen, säger Kristina Alvendal, VD Airport City Stockholm till SVT.

Se nyhetsinslaget och läs artikeln i sin helhet här.

Airport City Stockholm har lanserat en ny hemsida som visualiserar visionen, med möjlighet att ladda ner stadsbyggnadsstrategin i sin helhet. Där hittar du också de senaste nyheterna, pressmeddelanden, pressinbjudningar, högupplösta bilder med mera: www.airportcitystockholm.com.

Via Kristina Alvendal, VD Airport City Stockholms twitter kan du följa projektets spännande utveckling på nära håll, @alvendal.

Om Airport City Stockholm:
Airport City Stockholm - En levande stad, närmare världen. Airport City Stockholm är ett samarbete mellan Swedavia - som äger, driver och utvecklar elva flygplatser i Sverige - Sigtuna kommun - Airport City Stockholms hemkommun – samt fastighetsutvecklingsbolaget Arlandastad Holding AB. Sveriges första riktiga flygplatsstad är en modern flygplatsstad, med en levande stadskärna och konkurrenskraftiga arbetsområden på gångavstånd från övriga världen. Med skicklighet och kompetens bygger Airport City Stockholm en världsledande plats med hållbarhet och utveckling i fokus.