Swedehouse – En del av Airport City Stockholm

Bilden visar Swedehouse interiör från visningslägenheten på Nybygget. Bild: Swedehouse

”En del av Airport City Stockholm” är en artikelserie om de företag och verksamheter som verkar i området. Sveriges första riktiga flygplatsstad skapar dynamiska områden där företag och verksamheter samverkar med omvärlden på gångavstånd i en levande stadsmiljö. Det är här regionens nästa kunskapskluster och en attraktiv destination växer fram. Airport City Stockholm är ett unikt samarbete mellan de tre starka aktörerna SwedaviaSigtuna kommun samt Arlandastad Holding

Swedehouse – En del av Airport City Stockholm

Swedehouse är ett svenskt företag som erbjuder konsulttjänster och husproduktion. Med hållbart stadsbyggande och låg energianvändning i fokus görs stadsplanering, servicebyggnader, kommersiella byggnader, flerfamiljshus samt privatbostäder. Swedehouse använder sig av de senaste teknologierna inom sol, vind, vatten och geotermisk energi. I kombination med verksamhetens prisbelönta energilösningar för byggnader och flertalet miljövänliga transport- och infrastrukturlösningar skapas möjligheter till ett samhälle där de dagliga koldioxid- och miljögiftsutsläppen nästan helt elimineras.

I Arlandastad, Airport City Stockholm har Swedehouse två verksamheter; husfabrik och konsulttjänster för projektering av miljöstadsdelar i Kina. I husfabriken byggs passivhus, en byggnation som utmärker genom den låga energikostnaden och höga byggnadskvalitén, hållbarhet och därav även ökad boendekomfort och ett behagligt inomhusklimat. Verksamhetens fokus är studentbostäder, men även villor, flerfamiljshus och kontor. Med fabrikstillverkning lyckas Swedehouse minska produktionskostnader och tillverkningstider. I området Airport City Stockholm arbetar företaget även med projektering av miljöstadsdelar i Kina, dessa med en CO2 belastning som är lägre än Norra Djurgårdsstaden.

Swedehouse har skapat ett "SWEDEHOUSE TEAM" som gör allt ifrån infrastruktur, energiförsörjning, landskap, vattendrag, vägar, transporter, arkitektur samt installationer i hus och består av TengbomÅFIMEK samt KTH.

Tre frågor till Tomas Kvistmo, Energi/Miljö, Swedehouse:

Vilka fördelar ser Swedehouse med att verka i området Arlandastad, Airport City Stockholm?
Det finns många fördelar med att verka inom Airport City Stockholm. De främsta fördelarna för Swedehouse är närheten till Arlanda och de bra transportvägarna. Nybygget där vi ställer ut våra visningshus och självklart närheten till Stockholm där vi har en stor kundbas är också stora fördelar för oss. Kuriosa är att Arlanda Stad Holding AB även var Swedehouse första kund.

Berätta mer om Swedehouse fokus på hållbar husproduktion och stadsplanering.
Swedehouse arbetar aktivt med hållbar husproduktion. Vår produktion ska vara miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbar! Detta uppnår vi genom att den köpta energin understiger 45 kilowattimmar per kvadratmeter och år, den lägsta kostnaden för investering och drift fördelas över husets livslängd och även genom att vi skapar hus och kvarter där människor trivs och vill vara. Gällande stadsplaneringen så strävar vi efter en koldioxidbelastning som understiger 2 ton per person och år. Xian International Community, XIC, tjänar som show case för Kina såväl som för övriga världen. XIC kommer att arrangera en årlig miljöexpo med utställningar, utbildningar, seminarium med diskussioner samt beslutsforum. Det är redan nu fastslaget via regeringskansliet att svenskt deltagande kommer att vara möjligt.

Vad är utmärkande för passivhus och vilka är dess främsta fördelar?
Det som är utmärkande med, och även det som är kriterierna för, passivhus är att de utformas för att skapa en bra inomhusmiljö och låga energikostnader. Men ett passivhus utmärker sig inte bara genom en låg energikostnad utan även genom den höga byggnadskvalitén och hållbarheten. Detta ger en unik boendekomfort och behagligt inomhusklimat. Sett över en livscykel blir husen därmed mycket ekonomiskt fördelaktiga.

Vad sker framöver för Swedehouse?
Inom området husproduktion producerar vi nu bostadsrätter till Danderyd och Stureby, hus i skärgårdsmiljö på Värmdö, hus i fjällmiljö i Åre, hyresrätter i Järfälla och studentbostäder på ”Lappis” (Lappskärsberget) åt Stiftelsen Stockholms Studentbostäder, SSSB. Swedehouse deltar i Stockholms stads satsning på att bygga 6 000 studentbostäder till 2017. När det kommer till stadsplanering kommer vi att starta upp Xian International Community. Det är ett område på två kvadratkilometer land där vi planerar och ritar kontor, butiker, skolor och ett ambassadområde. Totalt blir det nära fem miljoner kvadratmeter byggnader. Vårt arbete innefattar även planering av energiförsörjning, avfallshantering, infrastruktur, vägar, transporter, landskap, vattendrag…. Helt klart är det mycket spännande som händer för oss framöver.

Om Swedehouse:
Swedehouse är ett svenskt aktiebolag startat 2003 med affärsidén att ”tillhandahålla hållbart byggande för bostadshus, kommersiella fastigheter eller hela städer” Swedehouse konsulter har gedigen kunskap från ekonomi och förvaltning, energi och miljöteknik samt produktion och kundanpassning, dessa erfarenheter kan tillsammans med Swedehouse lågenergihus vara viktiga byggstenar i allt från en villa till en hel stad. Affärsverksamhetens ledord är hållbarhet. Hållbarhet i projekttid likväl som i investerings- och driftskostnader. Att husen använder sig av de mest miljövänliga lösningarna är självklart, men stor vikt fästs också vid att skapa en bra social miljö för att inte bara omgivningen, utan även människorna ska må bra. Bolaget har idag verksamhet och tillverkning i Europa och Asien.