Berlin fortsätter rusa mot toppen. Kraftig ökning även under tredje kvartalet.

Berlin fortsätter rusa mot toppen. Kraftig ökning även under tredje kvartalet.

Berlin bara ökar och ökar?
- Ökningen hade varit ännu större om det inte varit för två jättemässor som hölls i Berlin i september som ju är brinnande högsäsong för cityweekends, säger Stefan Chatzopoulos, Airtours informationschef. Mässor minskar privatresandet markant eftersom det är brist på bäddar och de som finns oftast är dyrare än normalt.

Vad gör Berlin så populärt?
- Det är den närmaste metropol vi har. Kulturen blomstar för tillfället i staden och man får mycket hotell för sina pengar då de flesta hotell i Berlin håller en hög standard. Dessutom är marknaden till Berlin dopad för tillfället.

Dopad? Vad menar du?
- Ha ha, lite internspråk slank med där. Just nu ser vi ett överutbud på flygkapacitet till Berlin med fyra stora aktörer som alla satsar stenhårt och flyger flera dagliga avgångar nonstop. Ett litet flygkrig skulle man kunna säga. Det driver ned flygpriserna kraftigt och detta gör i sin tur att efterfrågan ökar mer än vad skulle ha gjort med ett mer naturligt flygpris till Berlin.

Hur såg annars tredje kvartalet ut?
- Totalt slutade vi nästan på samma nivå som förra året, -1% totalt sett. Vi ser att både Barcelona och Palma återhämtat sig efter rasen under andra kvartalet som berodde på Spanairs konkurs. Annars är det tydligt att London tappade mycket privatresande beroende på OS. Vanliga resenärer tycker helt enkelt att det är för dyrt att resa under sådana jätteevenemang.

2012 års mest populära cityweekendresmål under tredje kvartalet (2011 års placering inom parantes)

1. Prag (3)
2. Malta (5)
3. Berlin (7)