Hela listan med de populäraste City Weekend resmålen under andra kvartalet 2010

- Barcelona för oss svenskar är trendigt, fotboll och shopping i världsklass. Lägg därtill till de otroligt fina sandstränderna och det häftiga utelivet så förstår man att staden bara ökar och ökar i popularitet, säger Airtours informationschef Stefan Chatzopoulos.

- Totalt har city weekend resandet ökat med 20% under andra kvartalet jämfört med förra året. Barcelona ökade med hela 82 %, nästan en fördubbling jämfört med förra året. Detta trots att det var en veckas flygstopp i våras pga. askmolnet.

Några överraskningar på årets andra topp tio lista?

- Aten! Helt otrolig passagerarutveckling med en ökning på drygt 450%. Lite märkligt kanske med tanke på uppståndelsen kring Greklands finansiella problem som inte speglat Aten på ett positivt sätt. Kanske har all uppståndelse trots allt gjort svenskarna nyfikna på staden.

Trender inför hösten?

- Bokningsläget inför hösten ser generellt lite bättre ut för de flesta storstäderna. Vi ser dock att de Italienska storstäderna visar klara tecken på en efterlängtad återhämtning jämfört med förra årets bottennivåer. Rom, Florens och Bologna är de som vi ser de största ökningarna på.

Topp 10 lista, flest antal resenärer

1. Barcelona +82%