Listan med de populäraste City Weekend resmålen under 2010

- De senaste två åren har Barcelona ökat med mer än 165% och är idag svenskarnas favorit nummer ett när det gäller kortresandet, säger Airtours informationschef Stefan Chatzopoulos. Kombinationen storstad och strand tror vi är den främsta anledningen till Barcelonas enorma popularitet. Samtidigt ser vi nu att tillväxten bromsar in inför 2011 och det verkar som om den kommer stabilisera sig på förra årets rekordnivåer.

Vilken annan destination har utmärkt sig under 2010?

- Åt det positiva hållet tycker jag att det är jätteroligt att Berlin bara tuffar på. För fyra år sedan platsade Berlin knappt in på topp 20 destinationslistan, idag ligger man på plats 6. Det visar att det går att förändra, med rätt flyglösningar, priser på hotell och marknadsföring. Vi ser redan nu att Berlin kommer fortsatta sin positiva utveckling under 2011.

Den destination som tappade mest 2010 var annars Florens med ett tapp på 45% jämfört med 2009. Vi tror dock på en återhämtning under 2011, redan under januari har försäljningen dubblerats jämfört med 2010.

Hur ser bokningsläget ut inför våren 2011?

- Vårens bokningsläge på våra City Weekend resor är bättre än någonsin. Nästan samtliga destinationer pekar uppåt och vår försäljning är upp med 20%. Störst är ökningen för våra City Weekends i april och maj där redan 7 av 10 resor med utresa torsdag och hemresa söndag är fullbokade.

Topp 10 lista 2010, flest antal resenärer
1. Barcelona    44%