Airwatergreens avknoppning Drupps kommer att tävla i XPRIZE, världens mest prestigefulla tekniktävling för att lösa mänsklighetens stora utmaningar

Drupps, en avknoppning från Uppsala-baserade luftbehandlingspionjären Airwatergreen och som fokuserar på dricksvattenproduktion från atmosfären, utvecklar en omvälvande teknologi för storskalig vattenproduktion från luft. Drupps meddelar nu att bolaget kommer att tävla i XPRIZE, väldens mest prestigefulla tekniktävling för att lösa mänskligheten stora utmaningar.

XPRIZE, en icke-vinstdrivande stiftelse och en global ledare inom designande och drivande av tävlingar för att lösa mänsklighetens stora utmaningar, meddelade den 15 maj att 98 lag från 25 länder kommer att tävla i Water Abundance XPRIZE med ett förstapris på 1,75 miljoner dollar. Drupps är en av deltagarna.

”Vi ser fram emot att komma igång”, säger Fredrik Edström, projektledare och CTO på Drupps. ”Vi har länge delat en passion för vattenskapande från atmosfären och vi tror stenhårt på dess potential att göra verklig skillnad för människor, att bidra till att lösa den globala vattenkrisen. Vi har en kraftfull teknologi under utveckling.”

För att vinna måste lagen skapa en enhet som kan utvinna 2 000 liter vatten per dag från atmosfären till en kostnad av inte mer än 18 öre per liter, och endast använda förnybara energikällor. Den vinnande enheten måste kunna skapa en decentraliserad tillgång till dricksvatten, och ge människor möjligheten att ta del av färskvatten närsomhelst och varsomhelst.

”Vi är oerhört glada över den globala responsen som tävlingen har fått och över det imponerande antalet lag som är redo att lösa vattenbristen”, sade Zenia Tata, Executive Director of Global Expansion på XPRIZE. ”Vi ser alla fram emot att följa lagens utveckling när de navigerar sig genom tävlingens olika stadier under kommande månader. Vi är övertygade om att åtminstone ett av dessa begåvade lag kommer att lösa koden och skapa ett kostnadseffektivt genombrott för att motverka global vattenbrist.”

Water Abundance XPRIZE sponsras av Tata Group och Australian Aid och är en tvåårig tävling med syfte att tackla global vattenbrist genom att motivera lag från hela världen att skapa och utveckla en decentraliserad teknologi som kan extrahera vatten från vanlig luft med hjälp av endast förnyelsebar energi.

Teknologin som skall delta i XPRIZE, ännu ej namngiven, är nästa språng för teknologin Varmkondensering, en av Airwatergreen patenterad kondenseringsteknologi som ofta kallas ’tredje generationens fukthantering’ för sin förmåga att halvera energianvändningen inom fukthantering i nordiskt klimat och att kondensera fukt till vatten i alla temperaturer med en konstant energieffektivitet.