SVERIGE BEVILJAR AIRWATERGREEN PATENT FÖR ENERGIEFFEKTIVISERING INOM REGENERERING AV PORÖSA OCH ADSORBERANDE MATERIAL

Den svenska patentmyndigheten beviljar Airwatergreen patent för ett nytt sätt att regenerera porösa och adsorberande material, en central komponent inom modern luft- och fukthanteringsteknologi.

Patentet placerar Airwatergreen i fronten för teknikutveckling inom fukthantering, en industri där teknologiutvecklingen under lång tid stått still jämfört med andra miljöteknikgrenar. En förändrad omvärld med stigande miljömedvetenhet hos användarna har gjort att efterfrågan ökat på ny teknologi.

”Detta är ett kvitto på att vi är något helt nytt på spåren. Vi vill ta luftbehandlingsindustrin in i en ny tidsålder”, säger VD Jonas Wamstad. ”Genom att fokusera på fuktpartikeln som energibärare och energieffektivisera hanteringen av den kan vi förändra hela luftbehandlingsindustrin.”

Teknologin möjliggör energieffektiv kondensering i alla temperaturer, även i låga temperaturer. Metoden minskar även behovet av uppvärmning och ventilation som fukthanteringsmetod vilket väntas kunna spara samhället miljarder i energi- och underhållskostnader.