Årets Julklapp är inte årets julklapp

Årets Julklapp enbart omtalad som Årets Julklapp Årets Julklapp utses varje år av Handelns utredningsinstitut, HUI. I år fick GPS:en utmärkelsen. Men om man analyserar bloggosfären så blev GPS bokstavligt talat ”Årets Julklapp” först när den fick utmärkelsen. I praktiken är det så att HUI snarare utser än hittar Årets Julklapp. Det är stora ekonomiska värden som står på spel. För GPS-försäljarna innebar utmärkelsen gratis mediautrymme till ett värde av cirka 18 000 000 kr bara under vecka 46 när HUI utsåg Årets Julklapp. Självuppfyllande profetia Analysföretaget Aitellu Business Intelligence har med sitt verktyg för blogganalys gått igenom 80 000 bloggar och hittat 2 000 inlägg om julklappar skrivna de senaste 10 veckorna. - Man kan tydligt se att GPS är omnämnd över 100 gånger, men också att den i stort sett bara omnämns i samband med ”Årets Julklapp”, berättar Linda Pettersson, marknadsansvarig på Aitellu, och fortsätter: Faktum är att det är bara 7 blogginlägg som nämner GPS tillsammans med julklapp utan att ”Årets Julklapp” nämns. - Utan utmärkelsen ligger GPS sist på listan, tillsammans med bl a badkar, dammsugare och tandborste, fortsätter Linda. (Hela listan finns sist i releasen) Årets Julklapp är alltså ett paradexempel på en självuppfyllande profetia. Sättet att faktiskt bli årets julklapp i handeln är att först få utmärkelsen Årets Julklapp. Vi vill hellre ha en kram än en GPS - Vår lista är rensad på saker man inte kan köpa, t ex snö, vilket på ett sätt är synd för annars hade den enskilt största önskan till jul varit en enkel kram med 69 omnämningar berättar Linda Pettersson. 18 miljoner i gratismedia – på en vecka! Utnämningen till Årets Julklapp gav GPS ca 400 artiklar i svensk media. Enbart under vecka 46 när HUI utnämnde GPSen var det 250 antal artiklar vilket motsvarar ett publiceringsvärde av 18 000 000 SEK, det totala publiceringsvärdet för Årets Julklapp blev 20 000 000 SEK. Det motsvarar en rejäl TV-kampanj, rikstäckande utomhusreklam och mängder av helsidor i morgon- och kvällspress. Analysen gjordes med verktyget Aitellu Analys som automatiskt hittar och analyserar all text om det objekt man vill bevaka. Tjänsten innehåller även filter för räckvidd, samt räknar också ut annonsvärdet utifrån uppskattad annonseringsyta. Kläder eller parfym årets julklapp enligt bloggosfären I blogginlägg som handlar om julklappar skrivs det mest om kläder. Tittar man på orden som används i dessa blogginlägg är det tydligt att kläder aldrig kan vara fel julklapp, och med största sannolikhet ska det plagget vara rosa. 42 olika klädesplagg omnämndes ca 740 gånger i blogginläggen, och rosa hela 46 gånger. Den enskilda produkt som ligger högst är parfym med 58 omnämnanden. – Passar inte rosa skulle jag välja grått som ligger på 3:e plats, berättar Linda. Eftersom kläder ligger högt, är det inte konstigt att HM är det mest omskrivna varumärket. HM omskrivs 55 gånger, tätt följt av Ikea (53). Datorer och TV-spel ligger bra, symaskinen lever. Ikeas topplats i varumärkeslistan förklaras av att hemmets möbler och maskiner ligger bra till. Datorer och TV-spel är välkomna hårda klappar; varumärkena Wii, Nintendo, Xbox, HP, Sony och Playstation ligger högt. Men mitt i denna tv- och dataålder kapar ändå symaskinen åt sig en god placering med 14 omnämnanden. Boken har inte dött ut, den har 28 omnämningar men vi läser helst pocket (16) och hörlurarna (10) får vi hoppas är till ljudboken (12). Hela listan gps (100) med utmärkelsen ”Årets julklapp” kram (69) parfym (58) hm (55) ikea (53) mössa (51) choklad (51) dvd (49) presentkort (47) rosa (46) smycke (42) leksak (40) pyssla (40) soffa (38) halsband (37) kopp (34) klänning (34) väska (33) strumpa (33) tröja (32) jacka (32) halsduk (30) smink (30) cd (29) sko (28) bok (28) garderob (27) stövel (26) byxa (26) gardin (25) shirt (25) underkläder (24) brevlåda (24) lampa (24) kudde (23) ipod (23) vante (23) docka (23) tavla (22) mugg (22) täcke (21) säng (21) foton (21) armband (21) poker (20) kofta (20) jeans (20) kylskåp (19) bakmaskin (18) wok (18) skjorta (18) digitalkamera (17) gosedjur (17) kamera (17) lila (16) grå (16) penna (16) korg (16) garn (16) nk (16) behå (16) pocket (16) ullared (16) ljusstake (16) skåp (16) socka (16) grått (15) bokhylla (15) filt (15) dator (15) kokbok (15) vagn (15) brun (14) idol (14) plånbok (14) symaskin (14) pärla (14) ellos (14) kjol (14) tvål (14) örhänge (14) wii (14) kläder (14) åhlens (22) mode (14) skinn (14) systemkamera (14) kyl (13) läder (13) tunika (13) linne (13) kräm (13) trosa (12) silver (12) ljusblå (12) kuvert (12) strumpbyxor (12) gina tricot (12) toffla (12) ica (12) nintendo (12) dn (12) handske (12) ljudboken (12) box (12) bibel (12) tvn (12) skrivbord (12) spis (12) mascara (11) pyjamas (11) skärp (11) spegel (11) bokus (11) vit (10) blå (10) tallrik (10) datorspel (10) ekologisk (10) resväska (10) dataspel (10) dkny (10) stol (10) diskmaskin (10) hörlur (10) nagellack (10) skärm (10) hemmagjord (10) plagg (10) röd (9) mörkbrun (9) gul (9) svart (9) laptop (9) tvättmaskin (9) body (9) jysk (9) willys (9) ryggsäck (9) navigator (9) hp (9) kokboken (9) sjal (8) sony (8) leggings (8) apple (8) amelia (8) krage (8) slips (8) makeup (8) hjälm (8) verktyg (8) schampo (8) akvarium (8) skopunkten (8) lego (8) hårddisk (8) ansiktsbehan (8) kappa (8) lcd (8) ugn (8) pink (8) fotoalbum (7) matbord (7) xbox (7) aftonbladet (7) white (7) byrå (7) bilbana (7) dragkedja (7) diamant (7) outfit (7) cdon (7) paljett (7) canon (7) tandborste (7) sax (7) nattlinne (7) simpson (7) mcdonalds (7) handduk (7) tamagotchi (7) gryta (7) usb (7) pc (7) dammsugare (7) disney (7) mama (7) playstation (7) gucci (7) espresso (7) diadem (7) badkar (7) gps (7) utan ”årets julklapp”