Ny Aiways U6 testas i Europa

Ny elbil från Aiways testas på europeiska vägar

Just nu genomgår den helt nya Aiways U6 det sista testet och tekniska finjusteringar på det europeiska vägnätet, innan modellen sätts i produktion senare i år. U6-modellen är en stilren SUV-coupé och blir den andra modellen från elbilstillverkaren Aiways som idag även tillverkar och säljer SUV-modellen U5.

Under de senaste månaderna har U6-modellen genomgått en lång rad krävande test i Kina där exempelvis 8 prototyper har genomfört ett uthållighetstest och kört mer än 400 000 km på bara 240 dagar. Uthållighetstestet är ett av de mest utmanande testen för ingenjörerna. Här går den nya bilmodellen från att ha testats grundligt i de mest avancerade digitala utvecklingsverktygen inkl. Virtual Reality, till att möta den verkliga världen. Aiways använder AI-teknologi som sin virtuella utvecklingsmiljö vilket gör att man uppnår en snabbare och mer flexibel process och därmed kan komma vidare från designfasen till att modellen introduceras mycket snabbare.

Nu har turen kommit till Europa där de goda erfarenheterna från de omfattande testerna i Kina ska verifieras. Här testas bilen även vid högfartskörning på motorväg, samtidigt som det nya och kraftfullare bromssystemet iBooster som utvecklats i samarbete med Bosch måste bevisa vad det går för – både vad gäller snabb respons och korta bromssträckor. Dessutom ska förbrukningstester genomföras och de sista detaljerna granskas och bedömas innan det beslutas om det slutliga typgodkännandet.

Testbilarna som har anlänt till München är endast försedda med ett fåtal kamouflagemärken, så för första gången kan du nu uppleva den slutgiltiga produktionsmodellen ute på vägen. Man kan tydligt se att U6-modellen kombinerar de praktiska fördelarna hos en SUV med de mer stilrena designdragen som följer av coupélinjerna. Det ger både ett distinkt och karaktäristiskt uttryck.

Kategorier

Aiways är ett nytt kinesiskt elbilsmärke som kom till Europa 2020. Bilarna tillverkas i en nybyggd och toppmodern fabrik i staden Shangrao i Kina. Den första modellen är en elbil av SUV-typ med modellbeteckningen U5. Bilen rymmer fem personer och har en räckvidd på 40 mil (WLTP-standard). Bilarna säljs i Sverige av ett nätverk bestående av 12 Aiways-agenter och online på sajten www.aiways.se

Erik Morsing

Presskontakt PR Contact +4581882581
Monika Tegnhammar

Presskontakt PR Assistant +4581882420

Välkommen till Aiways Sverige (AIW Import AB)!

Aiways importeras till Sverige av det danska företaget Andersen Motors A/S, som också ansvarar för importen av Suzuki personbilar i Danmark. Sedan våren 2021 har Andersen Motors importerat och sålt elbilar från Aiways på den danska marknaden och från 2022 i Sverige under namnet AIW Import AB. Läs mer på www.aiways.se

Aiways Sverige (AIW Import AB)