AIX och modern träbyggnadsteknik

AIX och modern träbyggnadsteknik

I september kom en pressrelease från det internationella programmet på Svenskt Trä med anledningen av att Kina ska öka sitt byggande i trä. Detta framgår i ett direktiv som undertecknats av Kinas bostadsminister och tillika chefen för det kinesiska bostadsministeriet MOHURD (Ministry of Housing and Urban-Ural Development) Chen Zhenggao. De nya riktlinjerna medför ett stort genombrott för träbyggande på världens största byggmarknad. Det anges i direktivet bland annat att användandet av trä ska öka i takpåbyggnader, utfackningsväggar, turistanläggningar, skolor, sjukhus och andra officiella byggnader. Meddelandet från Svenskt Trä var illustrerat med AIX skisser till moderna flervåningshus i trä för ett International Exchange Center på Jiao Tong University i Shanghai och ett förslag till bostadskvarter i ekostaden Tangshan Green Bay.

AIX har sedan 2010 i olika uppdrag åt Svenskt Trä, European Wood, Träbyggnads kansliet, Boverket, Regeringskansliet och Business Sweden presenterat möjligheter för träbyggnader i den globala urbaniseringen. AIX utformade Sveriges utställning på UN Habitat World Urban Forum 2014 som ägde rum i Medellin, Colombia. Sveriges representation hade temat Innovation Systems for Growing Cities åskådliggjord med presentationer av modern, ansvarsfull skogs- och träindustri.

I Sverige har AIX sedan nittiotalet deltagit i utvecklingen av den moderna träbyggnadstekniken och står som arkitekter bakom bland annat bostadshus, hotellbyggnader, sporthallar, parkeringshus, ridhus, dressyrhallar, kyrksalar, föreningslokaler samt kontors- och industribyggnader i trä. En god grund för export av know how till det byggande man nu med ett tydligt statligt initiativ vill utveckla i Kina.