Amerikanskt pris till Stavanger Konserthus

Amerikanskt pris till Stavanger Konserthus

AIX har tidigare i vår haft den stora äran att ta emot USITT´s pris, ”Architecture Awards”, för vårt arbete som teaterkonsult i Stavanger Konserthus.

USITT (United States Institute of Theatre Technology) är en intresseorganisation för teaterarkitekter, teaterkonsulter, scenografer, ljusdesigners och teaterhantverkare. Organisationen har 15 000 medlemmar i USA. Priset delas årligen ut för ”Best contemporary performance space”. Parametrar som bedöms är byggnadens anpassning till omgivningen, de publika utrymmena, de teatertekniska systemens utformning, akustiken och byggnadens förutsättningar för att tillgodose en god arbetsmiljö. För att bli nominerad krävs bland annat goda referenser från brukarna i det aktuella projektet.

USITT tar hjälp av erfarna professionella projektörer och utövare som har arbetat med byggnader för ”Performing Arts”. Juryns ordförande är vice ordförande i AIA, Amerikan Institute of Architects,. Till sin hjälp har han förutom arkitekter med relevant erfarenhet, teaterkonsulter, akustiker och producenter från underhållningsbranschen.

Stavanger Konserthus färdigställdes 2012. Konserthuset rymmer två konsertsalar. Fartein Valen är den större salen med plats för 1500 åhörare utformad för akustiska konserter. Zetlitz är utformad som en flexibel sal för förstärkt musik och rymmer mellan 850 sittande eller upp till 2000 med stående publik.

Av 20 nominerade erhöll fem projekt pris varav Stavanger Konserthus fick ett av de två ”Merit Awards”. Medverkande konsulter har varit RATIO Arkitekter i Oslo, AIX som teaterkonsult och akustikerna från Sinus i Stavanger, Kahle Acoustics från Bryssel, och Akukon från Helsingfors.