Detalj från G:a Kronobageriets fasad mot Sibyllegatan

Invigning av Scenkonstmuseet

Efter två års renovering slår nu portarna upp för Scenkonstmuseet i G:a Kronobageriet. I helgen, den 11-12 februari, är det invigning och alla som vill är välkomna. Den första utställningen på museet heter ”På scen” och låter besökaren kliva in i teaterns, dansens och musikens värld – framför och bakom kulisserna.

Kronobageriet på Sibyllegatan är en av Stockholms äldsta bevarade industribyggnader. Byggnadens två äldsta delar byggdes som bageri och provianthus på 1640-talet. De två delarna sammanslogs genom en mellanliggande tillbyggnad som uppfördes på 1720-talet. Bageriverksamheten pågick till 1958 och efter att ha stått oanvänt en tid byggdes bageriet i slutet av 1970-talet om till Musikmuseum. Museet öppnade 1978 och den för tiden typiska och radikala gestaltningen av museets interiörer rönte stor uppmärksamhet och även en del kritik.

Statens fastighetsverk har under de senaste åren genomfört en genomgripande renovering, teknisk uppgradering och viss ombyggnad av museet. Målsättningen har varit att värna både det gamla bageriet och 1970-talets gestaltning samt ge museet möjlighet att utveckla sin verksamhet. AIX har upprättat ett vårdprogram för huset och har deltagit genom antikvarisk medverkan i ombyggnaden.