Nisha Besara. Foto: Emilia Strandberg Jimenez.

​AIX förnyar sin styrelse

Nisha Besara har valts in som ny ledamot i styrelsen för AIX Arkitekter. Nisha är statsvetare och skribent med en bakgrund inom politik, kultur och medier. Hennes roll i AIX styrelse blir att ha fokus på arkitektföretagets roll i samhällsbygget. Hon sitter idag i ett antal styrelser för ideella organisationer och stiftelser som Rättviseförmedlingen, Expo och Skansen.

- AIX är ett spännande arkitektföretag med en profil som gjort mig nyfiken. Jag känner ett driv i frågorna om hållbarhetens alla dimensioner och har längtat efter att ge mig in i företagsvärlden, säger Nisha, som efter 2,5 år som VD för Unga Klara nu blir konsult inom public affairs.

- Vi är väldigt glada att Nisha vill engagera sig hos oss. AIX vision är att bidra till ett bättre samhälle och hennes kompetens passar väl in här, säger Mikael Uppling, arkitekt och delägare på AIX.

I AIX Arkitekters styrelse ingår förutom Nisha Besara, Staffan Carenholm och Kjell Jansson som externa ledamöter. Styrelsens ordförande är sedan 2017 Anna Klingspor.

På AIX vill vi skapa arkitektur som gör skillnad och skapar ett bättre samhälle. Vi tar oss an uppdrag inom allt från stadsbyggnad till nybyggnad och ombyggnad. Med omsorg om det redan byggda gestaltar vi samtida arkitektur av hög kvalitet. Genom att samarbeta mellan våra olika kompetensområden drar vi nytta av varandra och hittar den bästa lösningen för varje enskilt projekt.

Mikael Uppling

Arkitekt SAR/MSA Partner 08-690 29 14