Entré. Lägenheter med trappor skapar stadsliv och en levande bottenvåning. Foto: Peder Lindbom.

Invigning av Kv Docenten i Uppsala

Torsdagen den 21 oktober var det invigning av kvarteret Docenten, SKB:s första hus i Uppsala.

Vid invigningen deltog Erik Pelling, kommunalråd Uppsala kommun, Charlotte Axelsson, ordförande SKB, Eva Nordström, vd SKB, och Linnea Jörpeland, konstnär. Närvarande var även Fredrik Ekerhult och Mikael Uppling från AIX Arkitekter.

”Det var väldigt roligt att möta kvarterets nya invånare”, säger Fredrik Ekerhult, handläggande arkitekt för projektet. ”Vi hann få en hel del positiv feedback.” Mikael Uppling som är ansvarig arkitekt fyller i ”Det är unikt med en så kvalitetsmedveten beställare som SKB. Vi är också imponerande över precisionen hos TL-bygg, särskilt har de lyckats med tegelfasadens blandning av prefab och platsmurning.”

Den nya miljösmarta stadsdelen Rosendal några kilometer utanför Uppsala centrum har i och med det nya kvarteret fått en tydlig avslutning mot norr, en robust byggnad som kontrasterar mot skogen på andra sidan gatan och som med sitt röda tegel bara kommer bli vackrare med åren. Volymen är komplex och fasaden har därför gestaltats med ett lugnt helhetsgrepp med stor omsorg om detaljering och med en klar idé om att upplevelsen varierar med betraktelseavståndet.

Kv. Docenten blir en stolt representant för SKB:s filosofi och tradition av långsiktighet och gemenskap. Byggnaden ska främja ett hållbart liv, hysa bra bostäder med kvalitet för en blandning av människor och åldrar.

Uthyrning av Docentens 122 lägenheter pågår för fullt.