Akademiska Hus årsredovisning finns nu på hemsidan - rekordstor satsning på nya kunskapsmiljöer

2010 var ett bra år för Akademiska Hus. Trots en allt hårdare konkurrens har fastighetsbolaget finansierat fler projekt än någonsin under förra året. Tillsammans med universitet och högskolor planeras nya lokaler för att möta framtidens forsknings- och utbildningsbehov till ett värde av närmare 18 miljarder. Det framgår av Akademiska Hus årsredovisning för 2010.

Kunskapssverige växer i snabb takt efter de senaste årens stora investeringar i forskning och högre utbildning. Tillsammans med våra kunder, svenska universitet och högskolor, planerar vi nya kunskapsmiljöer för närmare 18 miljarder de kommande åren. Detta inkluderar även så kallade idéprojekt på 7 miljarder kronor där genomförande och tidsperspektiv är osäkert. Flera av de större projekten ligger i Stockholm och Uppsala, där vi är med och utvecklar hela stadsdelar som Albano och Campus Ultuna.

Under 2010 har Akademiska Hus investerat 1,7 miljarder kronor i nya fastigheter och vi förvaltar nu en fastighetsportfölj värd 49,5 miljarder kronor. Akademiska Hus redovisar ett kraftigt förbättrat resultat för 2010 som främst förklaras av en mindre positiv värdeförändring av förvaltningsfastigheterna på 87 Mkr till skillnad från 2009 då en värdeminskning på 1 208 Mkr noterades.

– En fortsatt god lönsamhet är en nödvändig förutsättning för våra framtida satsningar på moderna kunskapsmiljöer. Det ligger i vårt uppdrag som fastighetsägare att vara uthållig och att värna om fastigheternas långsiktiga värde genom ständiga underhålls- och förbättringsåtgärder. Vi måste också ha kapacitet att klara vakanser och påfrestningar i fastighetsmarknaden, sägerAnette Henriksson, vd och koncernchef för Akademiska Hus.

Akademiska Hus möter allt hårdare konkurrens från andra fastighetsbolag. En positiv effekt av detta är att det sätter fokus på kostnadseffektivitet i hela vår verksamhet. För att möta konkurrensen måste vi fortsätta att effektivisera våra processer och bli ännu bättre på att samordna och dra nytta av all den kunskap och erfarenhet som finns i bolaget över hela landet.

Verksamhetsåret 2010 i tre rapporter
Akademiska Hus strävar efter en transparent och tydlig kommunikation med kunder, ägare, långivare, medarbetare, samarbetspartners och andra intressenter. För verksamhetsåret 2010 lämnar vi tre rapporter: en årsredovisning, en hållbarhetsredovisning och en enklare årsöversikt. Årsredovisningen finns att läsa och ladda ner på akademiskahus.se

Anette Henriksson, vd och koncernchef Akademiska Hus
E-post: anette.henriksson@akademiskahus.se