Akademiska Hus årsredovisningspaket nu klara

En traditionell årsredovisning, en enklare årsöversikt och en hållbarhetsredovisning är de tre delarna i Akademiska Hus årsredovisningspaket för 2008. Nu finns rapporterna tillgängliga på www.akademiskahus.se.

För Akademiska Hus resulterade 2008 års oro på finansmarknaderna precis som för resten av branschen i nedskrivningar i fastighetsvärdena. Den underliggande verksamheten och kassaflödet var dock fortsatt mycket stabilt, och trots vikande konjunktur noterade Akademiska Hus stigande efterfrågan från kunderna.

Om verksamhetsåret 2008 rapporterar Akademiska Hus nu i tre produkter: För de intressenter som söker fördjupad och detaljerad ekonomisk information finns den traditionella årsredovisningen. För de som inte har behov av lika fullödig ekonomisk information utan är mer intresserade av verksamhetens innehåll och förutsättningar finns en enklare årsöversikt.

-Vi strävar efter en transparent och tydlig kommunikation med kunder, ägare, finansmarknad, långivare, samarbetspartners och andra intressenter. För att så långt som möjligt tillgodose gruppernas olika behov av information har vi valt att i år komplettera årsredovisningen med en årsöversikt, säger Mikael Lundström, vd och koncernchef på Akademiska Hus. I årsöversikten berättar vi framförallt vad vi gör och varför, och lyfter verksamhetsnära frågor som till exempel hyressättning.

För första gången publicerar Akademiska Hus också en separat hållbarhetsredovisning som kompletterar årsredovisningen. Redovisningen är gjord enligt GRI och utgår från dimensionerna ekonomiskt ansvar, miljöansvar och socialt ansvar.

- Akademiska Hus satte som första fastighetsbolag hållbarhetsfrågorna i fokus redan för femton år sedan, säger Mikael Lundström. Idag är vi ledande i branschen på inte minst energieffektiviseringar. Det skall vi fortsätta vara.

- Vår hållbarhetsredovisning är ett steg mot en ökad dialog med de intressentgrupper som har särskilt intresse för frågorna, och ett viktigt verktyg i det arbete vi nu skall intensifiera i nära samarbete med våra kunder.

Hållbarhetsredovisningen finns endast i digital form, men årsredovisningen och årsöversikten går även att beställa i tryckt version.

För mer information:
Mikael Lundström, vd och koncernchef Akademiska Hus
e-post: mikael.lundstrom@akademiskahus.se

Martina Wahlström, kommunikationsdirektör Akademiska Hus
e-post: martina.wahlstrom@akademiskahus.se

Med ca 3,2 miljoner kvm uthyrningsbar yta, 4,8 mdr i hyresintäkter och 46,3 mdr i fastighetstillgångar 2008 är Akademiska Hus Sveriges andra största fastighetsbolag. Med årliga investeringar i ny- och ombyggnationer om cirka 2 mdr är Akademiska Hus också landets största byggherre. Akademiska Hus är ledande på lokaler för högre utbildning och forskning och har fastigheter på 32 orter över hela landet, fördelat på sex regionbolag. Koncernens huvudkontor ligger i Göteborg.