Akademiska Hus förvärvar fastighet i Kristineberg

Akademiska Hus köper fastigheten ”Föreståndarbostaden” i Fiskebäckskil av Kungliga Vetenskapsakademien (KVA). Förvärvet innebär att Akademiska Hus nu äger samtliga fastigheter vid det internationellt framgångsrika Sven Lovén centrum för marina vetenskaper.

Fastigheten ligger integrerad med övriga byggnader som tillsammans utgör Sven Lovén centrum
för marina vetenskaper på Kristineberg i Fiskebäckskil. Centret är en del av Göteborgs universitet med syfte att stärka och effektivisera infrastrukturen för de marina vetenskaperna och därmed skapa en nationell och internationell resurs för forskning och undervisning inom det marina området.

Lovéncentret består av forsknings- och undervisningsstationerna på Tjärnö och vid Kristineberg samt forskningsfartyget R/V Skagerak. För att säkra en fortsatt utveckling och expansion i Kristineberg fanns en stor önskan från verksamheten att fastigheterna intill centret ägs av ett och samma fastighetsbolag.

– Det känns bra att vi har förvärvat den sista strategiska fastigheten i det tidigare KVA-beståndet. På så vis säkrar vi att Sven Lovén centrum för marina vetenskaper även fortsättningsvis kan utvecklas till en kunskapsmiljö av högsta kvalité, säger Birgitta Hohlfält van Dalen, regiondirektör för Akademiska Hus Region Väst.

Tillträdet för förvärvet skedde den 12 augusti 2013.

Birgitta Hohlfält van Dalen, regiondirektör Akademiska Hus Region Väst
E-post: birgitta.hohlfalt@akademiskahus.se

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och  högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på drygt 54 miljarder och en omsättning på fem, och för att möta den ökande efterfrågan ska vi bygga nya kunskapsmiljöer för 26 miljarder. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se