Akademiska Hus förvärvar Röda Korsets sjukhus på KTH

Fastighetsbolaget Akademiska Hus köper Röda Korsets sjukhusbyggnad på KTH Campus i Stockholm för 115 miljoner kronor. Byggnaden gör det möjligt för KTH att utveckla sin verksamhet.

Röda Korsets sjukhus ligger centralt på KTH Campus. I byggnaden har Stiftelsen Rödakorshemmet bedrivit sjukvård i nästan 100 år. I samband med köpet har Akademiska Hus tecknat ett hyresavtal med KTH gällande 6 500 kvadratmeter av den totala ytan om cirka 7000 kvadratmeter.

– KTH har ett stort behov av flexibla lokaler och byggnaden har ett bra läge på KTH Campus, säger Sten Wetterblad, regiondirektör för Akademiska Hus Stockholm. I och med förvärvet säkrar vi KTH Campus som fortsatt viktig kunskapsmiljö.

– KTH får genom förhyrningen av Röda Korsets sjukhusbyggnad ytterligare möjligheter att expandera sin verksamhet, och byggnaden ger ett bidrag till att utveckla KTH till ett ledande tekniskt universitet i Europa, säger Peter Gudmundson, rektor vid KTH.

Byggnaden övertas från Stiftelsen Rödakorshemmet den 1 oktober 2010. KTH:s inflyttning bedöms ske januari 2012.

Sten Wetterblad, regiondirektör Akademiska Hus Stockholm
E-post: sten.wetterblad@akademiskahus.se

Miljöer för högre utbildning, forskning och innovation. Det är vad vi håller på med. Inget annat. Genom att helt fokusera på den akademiska världen har vi samlat erfarenheter som blir till stor nytta för våra kunder över hela landet när vi tillsammans bygger Kunskapssverige. Ett fastighetsvärde på nära 50 miljarder och en omsättning på fem gör oss till landets andra största fastighetsbolag. Efterfrågan på kunskapsmiljöer ökar stadigt, och med en projektportfölj på över femton miljarder går vi en minst sagt spännande framtid till mötes.